ÖDERO BLOG

Dropshipping Nedir? Stoksuz Satış Nasıl Yapılır?

Ürün Bulma Rehberi

E-ticaret sektörü büyüdükçe farklı iş modelleri de ortaya çıkıyor. Bunların arasında bulunan dropshipping, maliyetlerin daha düşük olduğu e-ticaret dünyasında başlangıç sermayesini de düşürerek yaygınlaşan bir iş modeli. Öyle ki dropshipping Türkiye’de de bu özelliği ile ön plana çıkıyor. Bu doğrultuda sizin için “Dropshipping ne demektir ve dropshipping’e nasıl başlanır?” gibi soruları cevaplayan bir rehber hazırladık.

Dropshipping (Stoksuz Satış) Nedir?

Dropshipping; ürün tedarik etmeden, stoklamadan, depolamadan, kargolamadan ve diğer lojistik süreçlerde görev almadan satış yapılabilen bir e-ticaret modelidir. Türkçe karşılığı “stoksuz satış” olan bu model aynı zamanda stoksuz e-ticaret olarak da adlandırılır. Bu isimlendirmeler de dropshipping’in temelini özetlerken bu işi yapan girişimciler, bir çeşit aracı olarak hizmet verirler. Üretici ve tedarikçilerle anlaşıp ilgili ürünlerin son tüketiciye satılmasını sağlarlar.

Dropshipping Sistemi Nasıl Çalışır?

Dropshipping sistemi, klasik ticari sürece bir aracının dahil olmasıyla çalışır. Stoksuz e-ticaret yapan girişimciler, bu süreçte bir satıcıdan çok aracı rolü üstlenirler. Tüketiciler bu firmaları satıcı olarak görürken üretici ve tedarikçiler aracı olarak görür. Temelde stoksuz e-ticaretçilerin yaptığı iş aslında perakendeciliktir ve bu süreçte parayı satış komisyonu olarak kazanırlar. Dropshipping sisteminde süreç şu şekilde işler:

  1. Dropshipping firması; üretici, tedarikçi veya toptancı ile anlaşma yapar.
  2. Anlaşma kapsamındaki ürünleri kendi e-ticaret sitesinde ve pazar yerlerinde satışa sunup pazarlama faaliyetlerine destek olur.
  3. Tüketiciler, dropshipping firmasının satış kanallarından ürünü sipariş eder.
  4. Dropshipping firması; siparişteki ürün, müşteri, adres ve iletişim bilgilerini ilgili ürünün tedarikçisine iletir.
  5. Tedarikçi, ürünü müşteriye kendi deposundan kargolar veya kendisi teslim eder.
  6. Dropshipping firması, bu satış sürecindeki aracılık görevi için belirli bir tutar veya oranda komisyon kazanır.

Dropshipping Nasıl Yapılır?

Dropshipping yapmanın temelinde tedarikçilerle anlaşıp çeşitli ürünlerin satılması vardır. Bu süreçte stoksuz e-ticaret girişimcisi olarak şirketinizi ve e-ticaret sitenizi kurmanız yeterlidir. Ardından üretici ve tedarikçilerle anlaşarak ürünleri pazarlayabilir, müşterilere stoksuz satış yapabilirsiniz. Stoksuz e-ticaret yapmanın 10 temel adımı şu şekildedir:

  1. Şirketinizi kurup yasal sorumluluklarınızı yerine getirin.
  2. Girmek istediğiniz sektörü belirleyip hedef kitle araştırması yapın.
  3. Hedef kitlenize hitap edebilecek ürünleri seçin.
  4. Ürün ve sektör bazında rakip ve pazar analizi yaparak stratejinizi belirleyin.
  5. Üretici ve toptancı araştırması yaparak ürün listeniz için en uygun tedarikçileri belirleyin.
  6. Tedarikçilerle komisyon ve diğer konular için anlaşma yapın.
  7. E-ticaret sitenizi kurun ve pazar yerlerinde online mağazalarınızı açın.
  8. Ürünleri sitenizde ve mağazalarınızda listeleyin.
  9. Reklam ve pazarlama çalışmaları yaparak potansiyel müşterilere ulaşın.
  10. Müşteri memnuniyetine önem vererek satış yapmaya başlayın.

Dropshipping İçin En İyi Ürünler Nasıl Seçilir?

Stoksuz e-ticaret için seçeceğiniz ürünlerin bazı özelliklere sahip olması gerekir. Aslında aklınıza gelebilecek hemen her ürünü dropshipping ile satabilirsiniz, fakat kâr marjını yükseltmek istiyorsanız satabileceğiniz ürünler arasında eleme yapmalısınız. Dropshipping ürün seçimi sürecinde dikkat etmeniz gerekenleri şöyle sıralayabiliriz:

  • Ürünün talep oranını ölçmek için pazar araştırması yapın ve ilgi çeken ürünleri seçin.
  • Ürünün mevcut satıcılarını dikkate alarak rekabet analizi yapın ve rekabetin zorlu olduğu ürünleri eleyin.
  • Ürün maliyeti, sevkiyat giderleri ve diğer masrafları düştükten sonra kalabilecek tutarları hesaplayıp kâr marjı yüksek ürünlere yönelin.
  • Seçtiğiniz ürünlerin kaliteli olduğundan emin olun ve fiyat/performans dengesinin iyi olduğu ürünler seçin.
  • Müşteri memnuniyeti için sevkiyat süreci kolay, teslimat süresi kısa olan ürünleri tercih edin.
  • Stokların sürekli dolu olması için kolay tedarik edilebilen ve tedarikçisi güvenilir ürünler seçin.

Şimdi, bu kapsamdaki başlıca ürün gruplarını ve dropshipping ürün önerilerini listeleyelim.

Dropshipping ile Satılabilecek Ürünler

  • Yeni ve özgün ürünler
  • Hedef kitlesi dar olan niş ürünler
  • Popüler olan ve trend potansiyeli taşıyan ürünler
  • E-ticarette en çok satılan ürünler
  • Lüks ve üst segment ürünler
  • Mevsimlik ve dönemsel talep gören ürünler
  • Özel ilgi alanına yönelik ürünler

Stoksuz E-Ticaret Ürün Önerileri

  • Giyim ve tekstil ürünleri
  • Ayakkabı ve aksesuarlar
  • Makyaj ve kozmetik ürünleri
  • Kişisel bakım ve hijyen malzemeleri
  • Dekoratif ürünler
  • Ev ve yaşam ürünleri
  • Mutfak malzemeleri
  • Elektronik ve teknolojik ürünler
  • Takı ve mücevherler
  • Spor ve egzersiz ekipmanları
  • Seyahat ve kamp malzemeleri
  • Kitap, kırtasiye ve hobi ürünleri

Dropshipping’e Başlamak İçin Hangi Platformlar Kullanılabilir?

Dropshipping yapmak için kullanabileceğiniz en verimli platform elbette kendi e-ticaret sitenizdir. Fakat başlangıçta güven inşa etmek ve markanızı yaygınlaştırmak için uzun bir süreye ihtiyacınız olacaktır. Bu noktada halihazırda müşteri kitlesi ve güvenilir kimliği bulunan sanal pazar yerleri ile stoksuz e-ticaret yapmaya başlayabilirsiniz. Türkiye’de hizmet veren ve dropshipping için uygun olan başlıca platformlar şunlardır:

  • Amazon Dropshipping
  • Trendyol Dropshipping
  • Hepsiburada Dropshipping
  • Etsy Dropshipping
  • AliExpress Dropshipping
  • n11 Dropshipping

Bu platformları tercih ettiğinizde platformdaki müşteri kitlesine hitap edebilir, platformun adından gelen güvenden faydalanabilirsiniz. Ayrıca platformlarda bulunan sanal POS’lar üzerinden ödeme alabilirsiniz. Kendi e-ticaret sitenizi kurduğunuzda ise bir sanal POS altyapısı alabilir ve link ile ödeme alma gibi alternatif yöntemleri değerlendirebilirsiniz.

Dropshipping Tedarikçi Seçiminde Nelere Dikkat Edilmeli?

Stoksuz e-ticaretin en önemli dinamiklerinden biri tedarikçilerdir. Bu aşamada doğrudan bir tedarikçiyi, üreticiyi veya toptancıları tercih edebilirsiniz. Fakat seçim sürecinde son derece hassas davranmalısınız. Çünkü sattığınız ürünleri müşterilerinize tedarikçiler gönderir ve bu süreci doğru yönetmeleri gerekir.

Tedarikçi seçerken detaylı araştırma yapmalı, referanslar bulmalı, numune ürünler alıp incelemeli ve tedarikçinin iş anlayışını iyice öğrenmelisiniz. Her yönüyle firmanız için doğru bir tedarikçi seçmelisiniz. Seçeceğiniz stoksuz e-ticaret tedarikçilerinde bulunması gereken başlıca özelliklere ise şöyle örnekler verebiliriz:

  • Güvenilirlik
  • Kaliteli ürünler
  • Rekabetçi fiyatlar
  • Hızlı kargo süresi
  • Etkin müşteri hizmetleri desteği
  • Sorunsuz iptal/iade süreci yönetimi

Dropshipping’in Avantajları Nelerdir?

  • Başlangıç maliyeti düşüktür.
  • Depoya, depo personeline ve depolama maliyetlerine gerek yoktur.
  • Stok yönetimi tedarikçi firma tarafından yapılır.
  • Geniş ürün yelpazesi sunabilmek kolaydır.
  • Ürünlere önceden yatırım yapılmayacağı için satılmayan ürünler maddi zarar yaratmaz.
  • Masraflar açısından risk oldukça düşüktür.
  • Zaman ve mekandan bağımsız bir şekilde işleri yürütmek mümkündür.
  • Yönetimi kolay ve esnektir.
  • Ölçeklenebilir bir model olduğu için operasyonel verimlilik yüksektir.

Dropshipping’in Dezavantajları Nelerdir?

  • Kazanç komisyon olarak elde edildiği için kâr marjı düşüktür.
  • Ürün ve hizmetler için çok fazla aracı kullanılması kârın düşmesine neden olur.
  • Hem dropshipping firmaları hem diğer e-ticaret firmaları hem de tedarikçilerle rekabete girmek gerekir.
  • Birçok konuda tedarikçiye bağımlılık olduğu için müşteri memnuniyetini artırmak zordur.
  • Ürün fiziksel olarak depolanmadığı için müşteriye göndermeden önce kontrol etmek mümkün değildir.
  • Tedarikçi kaynaklı sorunların müşteri karşısındaki sorumlusu stoksuz e-ticaret firması olduğu için müşteri ilişkileri karmaşık olabilir.
  • İptal ve iade süreçlerinin yönetimiyle ilgili zorluklar yaşanabilir.

Dropshipping’de Başarı İçin En İyi İpuçları Nelerdir?

Stoksuz e-ticaret yaparken başarılı olmak için dikkat etmeniz gereken bazı temel detaylar vardır. Bu süreçte başarınıza katkı sağlayabilecek birkaç ipucu verebiliriz:

  • Ürün araştırmasını ve pazarın ilgili ürüne olan ihtiyacını iyi analiz edin.
  • Tedarikçi seçiminde titiz davranıp araştırma sürecini mümkün olduğunca detaylandırın.
  • Tek bir ürüne odaklanmak yerine yelpazenizi hedef kitlenize göre genişletin.
  • Niş, ilginç ve özel ürünleri satabileceğiniz özgün fikirler bulun.
  • Platform ve ödeme altyapısını müşterilere kesintisiz hizmet verebileceğiniz şekilde seçin.
  • Dijital pazarlama ve reklam çalışmalarına geniş bir bütçe ayırıp bu konularda profesyonel destek alın.
  • Müşteri memnuniyetine önem verin ve geri bildirimlere çözüm odaklı yaklaşın.

Dropshipping Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Şimdi de en yaygın e-ticaret modelleri arasında bulunan stoksuz e-ticaret ile ilgili sıkça sorulan sorulara göz atalım.

Dropshipping ile Pasif Gelir Elde Etmek Mümkün mü?

Dropshipping ek iş olarak yapılabileceği için elde edilen geliri pasif olarak kabul edebilmek mümkündür. Fakat pasif gelirin temelinde bu gelir için aktif çalışmamak veya işe çok az süre ayırmak vardır. Stoksuz e-ticarete zaman ayırmak ve teknik olarak çalışmak gerektiği için elde edilen kazancı pasif değil de ek gelir sınıfına sokmak daha doğru olur.

Dropshipping Yapmak İçin Başlangıç Maliyetleri Nelerdir?

Dropshipping yapmak için başlangıçta sadece şirket kuruluş maliyetleri vardır. Ardından e-ticaret sitesi ve online pazar yeri mağazaları için gerekli giderler de maliyete eklenebilir. Ürünlerin ücretleri genellikle satış sonrası ödendiği için çok büyük bir başlangıç sermayesine ihtiyaç yoktur.

Dropshipping ile Ayda Ne Kadar Kazanabilirim?

Stoksuz e-ticaretin aylık kazancını belirleyen çeşitli faktörler vardır. Bu noktada ne kadar kazanacağınız, bu işe ayırdığınız süre ve emeğe göre değişir. Birincil iş olarak dropshipping yapıp pazarlama çalışmalarını etkin bir şekilde yürüttüğünüz takdirde önemli bir gelir elde edebilirsiniz.

Dropshipping Yasal mı?

Dropshipping yasal bir iş modelidir. Bu işi yaptığınızda e-ticaret aracısı ve perakendecisi olarak hizmet verirsiniz. Ayrıca stoksuz e-ticaret yaparken şirket kurmak ve vergi ödemek gibi yasal yükümlülükleri de yerine getirmeniz gerekir.

Dropshipping’de Müşteri Desteği Nasıl Sağlanır?

Stoksuz e-ticarette müşteri desteği; telefon, e-posta, iletişim formu, sosyal medya kanalları, WhatsApp hattı ve chatbot gibi farklı kanallar üzerinden sağlanabilir. Bu konuda önemli olan nokta müşteri taleplerine mümkün olan en hızlı şekilde dönüş yapmak ve gereken aksiyonları almaktır.

Doğru müşteri desteği, dropshipping’de başarı için çok önemli olan müşteri memnuniyetini artırmanızı sağlar. Müşteri memnuniyetini artırmak için uygulayabileceğiniz diğer yöntemler için “E-Ticarette Müşteri Memnuniyetini Artırma Rehberi” başlıklı yazımızı okuyabilirsiniz.

Ödero Uzman İçerik Yazarları

Yazar Avatarı

Ödero, Koç Holding şirketlerinden Türkiye’nin lider ödeme sistemi platform sağlayıcısı Token Finansal Teknolojiler’in dijital ödeme çözümleri alanında hizmet veren uzman markasıdır. Ödero olarak, uluslararası PCI-DSS güvenlik standartlarına uygun sanal POS altyapımız ve işinizin ihtiyacına uygun tasarlanan ödeme ve tahsilat çözümlerimizle inovatif finansal çözümler üretiyoruz. Ödero uzman içerik yazarları, e-ticaret iş modelleri, ödeme sistemleri, finansal analiz, pazarlama stratejileri gibi geniş bir alanı kapsayan konularda güvenilir kaynak analizi yapar ve bu bilgileri sizler için kaleme alır.

Diğer içeriklere göz at

E-ticaret dünyasını adım adım keşfetmek için diğer blog yazılarımızı inceleyebilirsiniz.

6.05.2025
E-Ticarette İade Edilemeyen Ürünler Nelerdir?
Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğine göre e-ticarette iadesi olmayan ürünler hangileridir?
30.10.2024
E-Ticarette En Çok Satılan Ürünler

E-ticarette hangi sektörlerin hacmi daha büyük ve en çok hangi ürünler satılıyor?

24.10.2024
Evrensel Ürün Kodu (UPC) Nedir, Ne İçin Kullanılır?

Kısaca UPC olarak bilinen evrensel ürün kodunun kullanım alanları nelerdir?