ÖDERO BLOG

Dijital Reklam Çeşitleri Nelerdir?

Pazarlama Rehberi

20 Haziran 2023
Reklam ve ticaret her zaman yan yana olan olgulardır. Öyle ki yüzlerce yıllık geçmişe sahip, dünyanın her yerinde tanınan markalar bile reklam yayımlamaya devam eder. Çünkü reklam, satışları artırmanın yanında marka değerini de korur. Günümüzde sıklıkla gördüğümüz reklamların çoğu ise dijital mecralarda yer alıyor. Dijital reklamlar, çoğunluğu online ortamda bulunan tüketicileri hedefliyor. Peki, dijital reklam nedir ve online reklam türleri nelerdir?

Dijital Reklam Nedir?

Dijital reklam, online ortamlarda yayınlanan reklamlara verilen genel bir isim. Daha basit açıklamak gerekirse video izlerken, internette ve sosyal medyada gezinirken karşımıza çıkan reklamlardır diyebiliriz.

Dijital reklamlar; gazete, broşür, el ilanı ve billboard gibi reklam türlerinin dijital ortamda karşımıza çıkan şekli olarak da tanımlanabilir. Çoğunlukla hareketli, video tarzı içeriklerden oluşan dijital reklamların çok sayıda farklı türü mevcuttur. Gün içinde görsel, hareketli, sesli ve yazılı olmak üzere birçok farklı şekilde görülebilir.

Etkili bir pazarlama yapabilmek için ise işletmenize ve ürünlerinize en uygun dijital reklam türünü seçmelisiniz. Bu doğrultuda en çok kullanılan dijital reklam çeşitlerine yakından bakalım.

Popüler Dijital Reklam Türleri

Alanı sürekli genişleyen dijital reklamcılıkla birlikte her geçen gün yeni bir dijital reklam türüyle karşılaşabiliyoruz. Satın almayı tetikleyen ve ürünlerinizi/hizmetlerinizi daha geniş kitlelere ulaştırmanızı sağlayan bu reklamları mutlaka pazarlama stratejinize dahil etmelisiniz. İşinize yarayabilecek popüler dijital reklam türlerini şöyle sıralayabiliriz:

  • Video reklamlar
  • Banner reklamlar
  • Mobil reklamlar
  • Sosyal medya reklamları
  • Influencer pazarlama
  • PPC (tıklama başına maliyet) reklamlar
  • Arama motoru reklamları (SEM)
  • Pop-up reklamlar
  • E-posta reklamları
  • Native reklamlar
  • Remarketing

Video Reklamlar

En eski dijital reklamlardan biri olarak gösterebileceğimiz video reklamlar, televizyonda sıkça karşılaştığımız reklam filmlerinin internet üzerindeki temsilcisidir. Son yıllarda YouTube’un yükselmesiyle birlikte video reklamları kullanan işletmelerin sayısı da artış gösterdi. Bununla birlikte sosyal medya gezintilerinde de gösterilebilmesi, işletmeler için oldukça kullanışlı. Ayrıca sosyal medyanın günlük hayatın içinde olması da görüntülü reklamları daha faydalı hâle getiriyor.

Banner Reklamlar

Banner reklamlar için de en eski dijital reklam türlerinden biri diyebiliriz. Buna ek olarak internet üzerinde en çok karşılaşılan reklam tiplerinden biri de budur. Banner veya display reklamlar, internet sitelerinin içerisinde yer alan reklamlara verilen isimdir. Bu reklamlar, web sitelerin herhangi bir bölümüne yerleştirilebilir.

Banner reklamlar; reklamı görüntüleyen kişileri, reklamdaki siteyi ziyaret etmeye teşvik eder. Bu açıdan bakıldığında tek amacı satışları artırmak değildir. Fakat satın almaya yönelik harekete geçirici mesajlar da bu reklam türünde etkilidir. Örneğin ayakkabı satışı yaptığınız bir e-ticaret siteniz varsa moda yazılarının yayımlandığı bir bloga banner reklam vererek ürünlerinizle ilgilenebilecek kişileri sitenize çekebilirsiniz.

Mobil Reklamlar

Akıllı cep telefonlarının gelişmiş özelliklerle donatılması, bu cihazların gündelik hayatın ayrılmaz bir parçası halini almasını sağladı. Bu da işletmeler için yeni bir reklam alanı yarattı. Mobil reklamlar, sadece mobil cihazlarda gösterilen ve cep telefonu, tablet gibi cihazların boyutlarına göre optimize edilen reklamlardır.

En popüler mobil reklam örneklerinden biri ise oyun/uygulama içi reklamlardır. Mobil oyun reklamları, genellikle oyuncuya oyun içi bir ödül vadederek gösterilir. Böylece reklamın izlenme sayısı ve tıklanma ihtimali artırılır.

Mobil cihazlarda daha doğrusu cep telefonlarında sıkça kullanılan bir diğer mobil reklam örneği ise SMS’tir. SMS reklamlar, genellikle harekete geçirici birkaç cümle ve bağlantı linki içerir. Reklamla ilgilenen kullanıcı ise mesajdaki linke tıklayarak ilgili siteye ulaşır.

Sosyal Medya Reklamları

Sosyal medya reklamları, adından da anlaşılabileceği üzere sosyal medya platformlarında yayımlanan reklamlardır. Günümüzde sosyal medya reklamları oldukça revaçta. Bunun sebebi, sosyal medyayı kullanan kişilerin sayısındaki artış. Buna ek olarak sosyal medyada geçirilen sürenin artması ve bu platformların etkileşimli olması da sosyal medya reklamlarını verimli hâle getiriyor.

Popüler sosyal medya reklam alanlarına Facebook, Instagram ve Twitter’ı örnek gösterebiliriz. Özellikle Instagram üzerindeki farklı reklam türleri, satışlarınızı artırma konusunda faydalı olabilir. Çünkü Instagram, içerisinde mağaza sayfası açıp ürünlerinizi sergilemenize de izin veriyor. Bu sayede reklama tıklayan kullanıcılar, uygulamadan çıkış yapmadan ürünlerinizi görebiliyor.

Influencer Pazarlama

Influencer pazarlama, son derece etkili bir reklam türüdür. Bu reklam kampanyasında bir influencer yani sosyal medya fenomeni, ürünlerinizi ve hizmetlerinizi kendi takipçilerine tanıtır. Doğal ve samimi olmasının yanı sıra kullanıcıların severek takip ettikleri fenomenlere olan güveni, bu reklam türünün etkili olmasının sebepleri arasında.

PPC (Tıklama Başına Maliyet) Reklamlar

Adını “pay per click” teriminin baş harflerinden alan PPC reklamlar, Türkçede “tıklama başına maliyet reklamları” şeklinde karşılık buluyor. Bu isimlendirme de bu tip reklamların işlevini çok net açıklıyor. PPC reklamlar, sadece tıklanma sayısına göre para ödenen dijital reklam türüdür.

Arama motorunda, web sitelerinde ve sosyal medya kanallarda yayımlanabilen PPC reklamlarda görüntülenme sayısı dikkate alınmaz. Bu tür bir reklam verdiğinizde, sadece reklamınıza tıklayarak sitenize giren kullanıcılar için para ödersiniz. Görüntülenme sayesinde de marka bilinirliğiniz artar, ama bu fayda için para ödemeniz gerekmez.

Arama Motoru Reklamları (SEM)

Arama motoru reklamları, sitenizin arama motoru sonuç sayfasında (SERP) üst sıralarda görünmesini sağlayan bir reklam türüdür. “Search engine marketing” yani arama motoru pazarlaması olarak da adlandırılan bu reklam türü, seçtiğiniz anahtar kelimelerle arama yapan kullanıcıların sitenizi daha fazla görmesini sağlar.

Arama sonuçlarında üst sıralarda çıkan e-ticaret sitelerinin satış yapma şansı daha fazladır. Arama motorunda üst sıralara çıkmak için SEO yani arama motoru optimizasyonu çalışmaları da yapılır. Fakat SEM, reklam ücreti ödeyerek üst sıralara çıkmayı ifade eder.

Pop-Up Reklamlar

Pop-up reklamlar, bir web sitesinde gezinen kullanıcının karşısına, tam ekran ya da ekranın bir bölümünü kaplayacak şekilde çıkan reklamlardır. Çoğunlukla video şeklinde kullanılan bu reklamlar sadece bir görselden ve metinden de oluşabilir.

Bu reklamın avantajı, görülmemesinin mümkün olmamasıdır. Çünkü eğer videoysa otomatik olarak oynamaya başlar ve ekranın bir bölümünü kapladığı için hemen dikkat çeker. Reklamı gören kullanıcı tarafından kapatılmadığı sürece açık kalır. Ancak pop-up reklamlar dikkatli kullanılmazsa bu durum dezavantaja dönüşebilir. Ekranı kaplayan ve izleme zorunluluğu doğuran reklamlar, kullanıcılarda negatif bir etki bırakabilir.

E-Posta Reklamları

E-posta reklamları, özel tasarıma ve içeriğe sahip maillerin potansiyel veya mevcut müşterilerin e-posta adresine gönderilmesi şeklinde yapılan reklam tipidir. En geleneksel dijital reklam türü diyebileceğimiz e-posta pazarlaması, diğerlerine göre ekonomik olması nedeniyle de sıkça tercih edilir. Ayrıca etkili ve kişiselleştirilmiş içeriklere sahip olduğu takdirde dönüşüm oranı da oldukça yüksektir.

Native Reklamlar

Native reklam; doğrudan ve açıkça bir pazarlamayı içermeyen, kullanıcı tarafından ilk anda reklam olduğu anlaşılmayan reklam türüne verilen isimdir. Bu reklamlarda da bir marka, ürün veya hizmet tanıtılır; fakat içeriğin asıl amacı tamamen farklıdır. Hatta bazı içerikler hiçbir şekilde ürün ve marka tanıtımı içermez. İçeriğin notunda “X marka tarafından oluşturuldu” veya “sponsorlu içerik” gibi ibareler yer alır.

Native reklamların en yaygın örneğini yemek tarifi içeren siteler üzerinden verebiliriz. Yemek tarifinin malzemeleri sıralanırken herhangi bir malzemenin başına marka (“X marka margarin” gibi) eklenebilir. Aynı şekilde pişirme aşaması anlatılırken de “X marka fırında, 220 derecede, 30 dakika pişirin.” gibi bir öneri verilebilir. Yani native reklamlarda asıl amaç, kullanıcı için faydalı bir içeriğe sponsor olmaktır.

Remarketing

Remarketing veya Türkçe adıyla yeniden pazarlama, dönüşüm oranı en yüksek reklamlar arasında gösterilir. Bunun sebebi, doğrudan içeriğin muhatabına gösterilebilmesidir. Remarketing; bir kullanıcının, yakın zamanda incelediği bir ürünle ilgili reklamın, giriş yaptığı diğer sitelerde ve sosyal medya platformlarında gösterilmesidir.

Örneğin ayakkabı satan bir e-ticaret siteniz olduğunu düşünün. Bir kullanıcının, sitenizde kırmızı topuklu ayakkabıları inceleyip çıkış yaptığını varsayalım. Remarketing sayesinde bu kullanıcının karşısına, sizin sitenizden sonra gireceği alanlarda görüntülenecek şekilde kırmızı topuklu ayakkabı reklamı gösterebilirsiniz. Ürünle doğrudan ilgili bir kullanıcı olduğu için reklama tıklayıp geri gelme ve ürünü satın alma ihtimali yüksektir.

Dijital Reklamların Faydaları

Genel olarak reklam yayınlamak, ticaret için faydalı bir eylemdir. Öyle ki e-ticaret sitelerinin geleneksel mecralarda, fiziksel mağazası bulunan markaların ise dijital reklam verdiğini sıkça görebiliriz. Söz konusu dijital reklamlar olduğunda faydaların sayısı da bir hayli artar. Dijital reklamların avantajlarını şöyle sıralayabiliriz:

  • Yayımlamak kolay ve pratiktir.
  • Çok düşük bütçelerle bile yayımlayabilirsiniz.
  • Reklamların gerçek hedef kitlenizin önüne çıkmasını sağlayabilirsiniz.
  • Yaş, cinsiyet, lokasyon gibi filtreler sayesinde daha spesifik bir kitleye reklam gösterebilirsiniz.
  • İnternet üzerindeki potansiyel müşterilerinize daha kolay ulaşabilirsiniz.
  • Yaygınlaşmasını istediğiniz ürünler özelinde daha geniş kitlelere ulaşmanıza imkân sağlar.
  • 7 gün 24 saat görüntülenme şansı vardır.
  • Görüntülenme, tıklanma ve alışverişe dönüşme sayısı gibi metrikleri kolayca ölçebilirsiniz.
  • Raporlanabilir olduğu için gelecekteki reklam çalışmalarınıza referans olur.
  • Online ortamda marka bilinirliğinden ürün popülaritesine kadar birçok fayda sağlar.

Tüm bu faydalar doğrultusunda işletmenize ve ürünlerinize en uygun reklamları seçerek bir pazarlama stratejisi oluşturabilirsiniz. Bu noktada yayımlamanızın mümkün olduğu tüm reklam türleri üzerinde çalışmalısınız. Buna ek olarak sosyal medyaya da ekstra önem göstermelisiniz. Reklamlarla birlikte sosyal medya kullanımıyla da satışlarınızı artırmak isterseniz “Instagram ile Satışları Artırmanın Yolları” başlıklı içeriğimize göz atabilirsiniz.

Ödero Uzman İçerik Yazarları

Yazar Avatarı

Ödero, Koç Holding şirketlerinden Türkiye’nin lider ödeme sistemi platform sağlayıcısı Token Finansal Teknolojiler’in dijital ödeme çözümleri alanında hizmet veren uzman markasıdır. Ödero olarak, uluslararası PCI-DSS güvenlik standartlarına uygun sanal POS altyapımız ve işinizin ihtiyacına uygun tasarlanan ödeme ve tahsilat çözümlerimizle inovatif finansal çözümler üretiyoruz. Ödero uzman içerik yazarları, e-ticaret iş modelleri, ödeme sistemleri, finansal analiz, pazarlama stratejileri gibi geniş bir alanı kapsayan konularda güvenilir kaynak analizi yapar ve bu bilgileri sizler için kaleme alır.

Diğer içeriklere göz at

E-ticaret dünyasını adım adım keşfetmek için diğer blog yazılarımızı inceleyebilirsiniz.

27.06.2024
İnternetten Taksitli Satış Nasıl Yapılır?
Kredi kartına taksit sistemi nasıl çalışır ve internetten taksitli satış yapmak için gerekenler nelerdir?
21.05.2024
E-Ticaret Pazarlaması İçin Video İçerik Nasıl Hazırlanır?
E-ticaret siteniz için tanıtım, satış ve pazarlama amacıyla video oluştururken nelere dikkat etmelisiniz?
15.04.2024
E-Ticaret Siteleri İçin 2024 Özel Günler Takvimi
E-ticaret sitelerinin indirim ve kampanya yapabileceği önemli özel günler hangileridir?