İnternetin yaygınlaşmasıyla birlikte, girişimciler artık fiziksel bir mağaza veya ofis açmak zorunda kalmadan kendi işlerini kurabiliyorlar. Bu da düşük maliyetler, küresel erişim, ve esnek çalışma saatleri gibi birçok avantaj sunuyor. Bu nedenle online, sanal veya çevrim içi girişimcilik gibi tabirlerle isimlendirilen bu girişimcilik türü, girişimciler için önemli bir seçenek haline geldi. Peki, tam olarak online girişimcilik nedir ve online girişimlerde nelere dikkat edilmelidir?
ÖDERO BLOG
Online Girişimcilik Nedir, Avantajları Nelerdir?
Finans Rehberi
Sanal Girişimcilik Nedir?
Online girişimcilik, işini internet üzerinden kurarak ve yöneterek gelir elde etmeyi hedefleyen bir girişimcilik türüdür. Bu iş modelinin temelini, kurulacak girişimin en önemli ve başlıca aracının internet olması oluşturuyor. İnternet girişimciliği ile kurulan bir işin büyük bölümü, internet üzerinden yönetiliyor.
İnternetin sunduğu geniş kitlelere erişim imkanı, sanal girişimcilere büyük bir avantaj sağlıyor. Bir e-ticaret sitesi işletmek, dijital ürünler veya hizmetler sunmak, bir blog veya podcast oluşturarak içerik üretmek, çevrim içi eğitim programları sunmak gibi birçok farklı yolla online girişimcilik yapılabilir.
Çevrim içi girişimcilik, fiziksel mağaza veya ofis açma zorunluluğunu ortadan kaldırırken, düşük maliyetlerle başlamak ve geniş bir müşteri kitlesine ulaşmak gibi imkânlar da sunuyor. İnternetin sürekli büyümesiyle birlikte, online girişimcilik potansiyeli de sürekli artış gösteriyor. Dolayısıyla sanal girişimciliğin, gelecekte de önemli bir iş modeli olabileceğini söyleyebiliriz.
Kimlere Online Girişimci Denir?
Online girişimcilik yapmak için herhangi bir mesleki veya sektörel sınırlama bulunmuyor. Herhangi bir ürün veya hizmet sunabilen herkes, çevrim içi girişimci olabilir. Girişimciliğe ilgi duyan, yeni fikirler keşfetmekten çekinmeyen ve teknolojiyle iç içe olan herkes, çevrim içi girişimcilik için potansiyel bir adaydır. Bu noktada en önemli özellik, söz konusu ürün veya hizmetin internet üzerinden kullanıcıya sunulmasıdır.
Online girişimci örneği olarak, fiziki ürünleri internet üzerinden satışa sunan Jeff Bezos’u (Amazon) gösterebiliriz. Mark Zuckerberg (Facebook) ve Elon Musk (Twitter - X) gibi isimlere de sundukları hizmetler üzerinden sanal girişimci diyebiliriz.
Bu isimler, çevrim içi girişimcilik konusunda dünya çapında önemli başarılar elde etmiş kişilerdir. Fakat girişimin ölçeği ve hacmi, sanal girişimcilik niteliğini ortadan kaldıran bir detay değildir. Benzer işleri internet ortamında yapıyorsanız, küçük bir şirketin sahibi olsanız bile siz de online girişimciler arasında yer alırsınız.
Peki, e-ticaret ve sosyal ağlar dışında hangi işler online girişimcilik örnekleri arasındadır?
Sanal Girişimcilik Örnekleri
Online girişimler, hayatımızı kolaylaştıran birçok ürün ve hizmeti bize ulaştırıyor. Farkında olarak veya olmayarak, günlük hayatımızda sıkça sanal girişimlerden faydalanıyoruz. Faydalandığımız en yaygın online girişimlere Airbnb, Udemy ve Spotify gibi platformları örnek olarak gösterebiliriz.
Airbnb
Airbnb, fazladan konaklama alanı olanlarla konaklayacak yere ihtiyaç duyanları bir araya getiren bir platform. Bu platformdaki hizmete konu olan ürünlerin, yani evlerin ve odaların fiziki varlıklarının olması, Airbnb şirketinin çevrim içi girişimcilik olduğu gerçeğini değiştirmiyor. Çünkü Airbnb internet ortamında bir hizmet sunuyor ve bu evlerin hiçbirine sahip değil.
Udemy
Udemy, hemen her konuda kurs videolarının bulunduğu bir eğitim platformudur. Bu platformdaki eğitim videolarını, alanında uzman kişiler kendi imkânlarıyla çekerek platforma yükler. Kullanıcılar ise platforma üye olarak kendilerini geliştirmek istedikleri konulardaki dersleri satın alırlar.
Görüldüğü üzere Udemy firması, platformdaki taraflar için herhangi bir video çekmiyor veya ekipman sağlamıyor. Sadece online bir ortamda tarafları buluşturuyor ve bu nedenle çevrim içi girişimcilik örneği olarak karşımıza çıkıyor.
Spotify
Spotify, hem ülkemizde hem de dünyada oldukça popüler bir müzik platformu. Bu örnekte Spotify girişimi, kullanıcıların müzik ve podcast dinleyebilecekleri bir platform sunuyor. Şarkıcı, müzisyen ve podcast hazırlayan kişiler ise medyalarını kullanıcılarına bu platform aracılığıyla ulaştırıyorlar. Spotify örneğinde de temel unsur internet ve taraflar, bu online ortam sayesinde birbirlerine ulaşabiliyorlar.
Online Girişimciliğin Avantajları Nelerdir?
İnternet girişimciliği özellikleri itibarıyla birçok avantajı sunmaya müsait bir iş modelidir. Söz konusu avantajlardan bazılarını şöyle sıralayabiliriz:
- Çevrim içi bir iş kurmak, düşük maliyetlerle başlayabilme fırsatı sunar. Geleneksel bir mağaza veya ofis kirası gibi yüksek maliyetlere katlanmak yerine, bir web sitesi veya online platform üzerinden ürün veya hizmet sunabilirsiniz.
- İnternet üzerinde faaliyet gösteren bir iş, dünya genelindeki potansiyel müşteri tabanına erişme imkanı sağlar. Coğrafi sınırlamaları ortadan kaldırarak, hedef kitlenizi sınırsız bir şekilde genişletebilirsiniz.
- Online girişim ile bir iş kurmak, çalışma saatlerini özgürce belirleme fırsatı sunar. İşinizi istediğiniz zaman ve istediğiniz yerden yönetebilirsiniz.
- Bir çevrim içi iş, büyüme potansiyeli açısından oldukça esnektir. İhtiyaçlarınıza ve taleplere göre ölçeklendirebilir, yeni pazarlara girebilir ve gelirinizi artırabilirsiniz.
- Sanal POS gibi teknolojiler sayesinde ödeme süreçlerini de dijitale taşıyabilir, mali durumunuzu anlık olarak takip edebilir ve daha verimli finansal stratejiler geliştirebilir, uygulayabilirsiniz.
Sanal Girişimcilikte Dikkat Edilmesi Gerekenler
Online girişim fikirlerinizi hayata geçirmek istiyorsanız, bazı noktalara çok dikkat etmelisiniz. Dikkat edilmesi gereken noktalardan bazılarını sizin için şöyle sıraladık:
1. Pazar Araştırması
İyi bir pazar araştırması yapmak, başarınızın temelini oluşturacaktır. Potansiyel müşterilerin ihtiyaçlarını ve beklentilerini belirleyerek, ürün veya hizmetinizi bu doğrultuda şekillendirebilir, böylece girişiminizin başarı potansiyelini artırabilirsiniz.
2. İyi Bir Web Sitesi, Platform veya Mobil Uygulama
Çevrim içi varlığınızın temeli, profesyonel bir web sitesi veya platform olmalıdır. Kullanıcı dostu, güvenilir ve işlevsel bir web sitesi oluşturarak güvenilir bir marka imajı yaratabilirsiniz. Ayrıca girişiminiz için mutlaka bir mobil uygulama da sunmalısınız.
3. Geniş Kapsamlı Pazarlama Stratejisi
Ürün veya hizmetinizi tanıtmak için etkili bir pazarlama stratejisi geliştirmeniz önemlidir. Sosyal medya, içerik pazarlaması, SEO gibi yöntemleri kullanarak hedef kitlenize ulaşabilir ve yeni müşteriler kazanabilirsiniz.
4. Müşteri İlişkileri Yönetimi
Müşteri memnuniyeti çok önemlidir. İyi bir müşteri ilişkileri yönetimiyle müşteri sadakatini artırabilir ve pozitif bir itibar oluşturabilirsiniz. Hızlı ve etkili müşteri hizmetleri sunarak müşteri memnuniyetini ve tekrarlı satışları artırabilirsiniz.
Müşteri ilişkileri yönetimi için CRM yazılımlarından faydalanabilirsiniz. CRM ile ilgili detaylı bilgi için ise “CRM (Müşteri İlişkileri Yönetimi) Nedir?” başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz.
Diğer içeriklere göz at
E-ticaret dünyasını adım adım keşfetmek için diğer blog yazılarımızı inceleyebilirsiniz.