ÖDERO BLOG
E-Ticaret İçin Niş Ürün Nasıl Bulunur?
Ürün Bulma Rehberi
Niş Ürün Nedir?
Niş ürün, dar bir pazarda yer alan ve özel kitlelere hitap eden ürünler için kullanılan bir tabirdir. Niche ürün olarak da karşımıza çıkan bu ürün grubu, genel tüketici kitlesinin tamamına hitap etmez. Örneğin sadece büyük beden pantolon satan bir e-ticaret sitesi, kendine özgü niş pazara hitap eder. Çeşitli kategorileri bulunan bir giyim sitesinde ise niş değil, genele hitap eden ürünler bulunur.
Niş pazarda rekabet etmek, büyük e-ticaret sahasına göre çok daha kolaydır. Fakat tüm bunlara bağlı olarak niş ürün bulmak biraz uğraş gerektirir. Şİmdi, bu uğraşı kolaylaştıracak ve niş ürün bulmanıza yardımcı olacak yöntemlere bakalım.
Niş Ürün Nasıl Bulunur?
Niş ürün satma hedefiyle e-ticarete girdiyseniz ürün bulmak için birçok farklı kaynaktan yararlanmalısınız. Pazar, hedef kitle, özel ihtiyaçlar ve bu ihtiyaçları karşılayabilecek ürünleri iyi araştırmalısınız. Bu süreçte atmanız gereken birkaç adım var. İşte, niş ürün bulmak için yapılması gerekenler:
- Pazar araştırması yapın
- Pazardaki ihtiyaçları tespit edin
- Kullanıcı aramalarını analiz edin
- İhtiyaçları karşılayacak ürünleri tespit edin
- Rakip analizi yapın
- Tedarikçileri araştırın
- Maliyet ve kâr hesabı yapın
Şimdi de bu adımları nasıl uygulayacağınızla ilgili bilgilere göz atalım.
Pazar Araştırması Yapın
Pazar araştırması, her e-ticaret sürecinin en başında yapılması gereken bir çalışmadır. Her ürün ve pazar için yapılması gereken bu araştırma, konu niş ürün olduğunda ekstra bir önem kazanıyor. Çünkü niş ürün bulmak için çok daha derin ve detaylı bir pazar araştırması yapmanız gerekiyor.
Pazar araştırmasında kapsamı geniş tutarak daha faydalı verilere ulaşabilirsiniz. Araştırmada pazarın çok satan ürünleriyle birlikte tüketicilerin ihtiyaçlarına cevap veremeyen ürünlere göz atmanız da bu süreçte size yardımcı olur.
Pazardaki İhtiyaçları Tespit Edin
Araştırma sonrası elde ettiğiniz veriler ışığında, pazardaki ihtiyaçları tespit edin. Bu noktada ihtiyaç olan fakat karşılığında bir ürün bulunmayan alanlara odaklanın. Bu sayede elinizdeki pazar ve ürün sayısını azaltarak süreci daha kolay devam ettirebilirsiniz.
Araştırdığınız pazarlarda hangi ürün gruplarında eksiklik olduğunu anlamaya çalışın. Böylece ihtiyaçları tespit edebilir, o ihtiyaçlara yönelik ürün gruplarını analiz etmeye başlayabilirsiniz.
Kullanıcı Aramalarını Analiz Edin
Kullanıcı aramalarını analiz etmeyi, pazardaki ihtiyaçları tespit etmenin ikinci bir kolu olarak kabul edebilirsiniz. Pazardaki hedef kitlenin, arama motorlarında hangi ürünleri araştırdığına baktığınızda, ihtiyaçları da kolayca tespit edebilirsiniz. Bu aşamada, araştırması uzun süren ürün anahtar kelimelerine odaklanmanızda fayda var. Çünkü kullanıcı sonuca çabuk ulaşıyorsa pazarda o ürünle ilgili bir ihtiyaç yok demektir.
Kullanıcı aramalarını analiz ederken arama motorundaki anahtar kelimelerin yanında, alışveriş platformlarındaki kullanıcı davranışlarına da göz atabilirsiniz. Aynı durum sosyal ağlar için de geçerlidir. Birçok tüketici, ihtiyaçlarını sosyal medyada da dile getiriyor olabilir. Kullanıcı analizi sonrasında pazardaki ihtiyacı çok daha net bir şekilde görebilirsiniz.
İhtiyaçları Karşılayabilecek Ürünleri Tespit Edin
Pazar ve kullanıcı araştırması sonrasında gördüğünüz ihtiyaçları listeleyin. Ardından bu ihtiyaçları hangi ürünlerle karşılayabileceğinizi tespit edin. Bu aşamada mümkün olduğunca çok sayıda ürün fikri bulmaya çalışın. Çünkü sonraki aşamalarda bu ürünlerin önemli bir kısmını elemeniz gerekecek.
Rakip Analizi Yapın
Rakip analizi, ihtiyaçlar için tespit ettiğiniz ürünleri elemeye başlayacağınız aşamadır. Yaptığınız araştırmada ortaya çıkan ihtiyaçları ve bu ihtiyaçları karşılayacak ürünleri gören tek kişi muhtemelen siz değilsinizdir. İşte bu yüzden rakiplerinizi araştırıp detaylı bir şekilde analiz etmelisiniz.
Listelediğiniz ürünlerin bir kısmının rakipleriniz tarafından satılıyor olduğunu göreceksiniz. Hâlihazırda satışı yapılan ürünleri listenizden çıkararak sürece devam edebilirsiniz. Bu aşamada çok az satıcı tarafından satışa sunulan ürünleri listenizde tutabilirsiniz. Rekabetin zorlu olmadığı her pazarda niş ürünlerinizi satışa sunabilirsiniz.
Tedarikçileri Araştırın
Satmak istediğiniz niş ürünlere ulaşmanız kolay olmalıdır. Bu nedenle, eğer kendiniz üretmeyecekseniz ilgili ürünlerin tedarikçilerini araştırmanız gerekiyor. Sektörde söz konusu ürünü tedarik edeceğiniz kaç tedarikçi var, bu tedarikçilere ulaşmak kolay mı, satış şartları sizin pazarlama politikanıza uygun mu gibi soruların cevaplarına bakmalısınız. Ardından ulaşması kolay ve alternatifleri olan tedarikçilerin sattığı ürünlerle yolunuza devam edebilirsiniz.
Maliyet ve Kâr Hesabı Yapın
Bir ürünün internette satılmıyor olması, hiç kimsenin o ürünle ilgili ihtiyacı görmediği anlamına gelmez. İnternet üzerinden satılmayan ürünlerin maliyeti yüksek, kâr marjı düşük olabilir. Dolayısıyla listelediğiniz ürünleri öncelikle bu açıdan değerlendirmelisiniz. Çok yüksek maliyetli niş ürünleri eleyip size masraf çıkarmayacak ürünlerle bir sonraki adıma geçebilirsiniz.
Bir sonraki adım, tedarik ettiğiniz ürünü satabileceğiniz fiyat seviyesini araştırmak. Maliyeti düşük ürünler seçmiş olsanız bile bazı ürünlerin piyasası da düşüktür ve çok fazla kâr getirmez. Bu noktada da kâr marjınızın en yüksek olabileceği niş ürünü tercih etmelisiniz.
Son olarak maliyet ve kâr hesabı yaparken niş pazarlama (niche marketing) stratejisinden sevkiyata, depolamadan kargolamaya kadar tüm süreçleri de hesaba katmayı unutmayın. Bu adımları izledikten sonra elinizde sadece birkaç ürün kalacak ve bu ürünler sizin niş ürünleriniz olacak.
Niş Ürün Örnekleri
Ortalama bir e-ticaret sitesinde gördüğünüz hemen her ürün sizin için niş bir ürün olabilir. Burada önemli olan, niş olarak seçtiğiniz ürünle ilgili kategorinin dışına çıkmamanız. Örneğin farklı ürünler de satan tüm marketlerde sebze - meyve satışı yapılır ama ülkemizde bu işin ustası manavlardır. Niş ürün konusu da tam olarak böyledir.
Niş ürün arayanları, sebze - meyveyi marketten değil manavdan alan kullanıcılar olarak değerlendirebilirsiniz. Bu nedenle özel ihtiyaçları olan kullanıcılara, özel nitelikler taşıyan ürünlerle ulaşmayı hedeflemelisiniz. Hitap edebileceğiniz kitlelere bilgisayar oyuncuları (gamerlar), evcil hayvan sahipleri, gezginler, veganlar, sporcular, çevreciler, uzaktan çalışanlar gibi örnekler verebiliriz.
Niş ürün örneklerini ise şöyle sıralayabiliriz:
- Oyuncu koltuğu
- Araba içi aksesuarları
- Kamp malzemeleri
- Evcil hayvan ilaçları
- Protein tozları
- Bitkisel gıdalar
- Bitki bazlı süt ve et ürünleri
- Geri dönüştürülmüş ürünler
- Doğa dostu ürünler
Niş Ürün Satmanın Avantajları
Niş ürün satışı yapmak, e-ticaret için birçok avantajı da beraberinde getirir. Bu avantajların başında rekabet avantajı gelir. Sattığınız ürünleri satan ve hitap ettiğiniz kitleye hitap eden e-ticaret sitesi sayısı daha az olacağı için, sektörde rekabet etmeniz de kolay olur.
Bir diğer avantaj olarak maliyetlerin nispeten daha düşük olmasını gösterebiliriz. Çeşitli kategorilere ayrılan bir ürün yelpazeniz olmadığı için sevkiyat, depolama, stok yönetimi gibi süreçler hem daha kolay hem daha düşük maliyetli olur.
Niş ürün satmanın avantajlarından biri de markanızın, hedef kitleniz arasında hızla duyulabilecek olması. Sattığınız ürünler spesifik bir kitleye hitap eder ve rakip sayınız az olur. Bu sayede marka bilinirliğiniz kısa sürede artar ve sektörde ilerlemeniz kolaylaşır.
Niş ürünler sadece ülkemizde değil, dünya genelinde de dikkat çekiyor. Sattığınız ürünler açısından eksiklik olduğunu düşündüğünüz ülkeler varsa e-ihracat yaparak kazancınızı artırabilirsiniz. Ayrıca yurt dışı pazarında farklı ürünler de satabilirsiniz. Bu konuda fikirler almak için “Yurt Dışına İnternetten Hangi Ürünler Satılabilir?” başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz.
Diğer içeriklere göz at
E-ticaret dünyasını adım adım keşfetmek için diğer blog yazılarımızı inceleyebilirsiniz.