ÖDERO BLOG
Yurt Dışına İnternetten Hangi Ürünler Satılabilir?
Ürün Bulma Rehberi
E-İhracat Nedir?
E-ihracat, adından da anlaşılabileceği üzere e-ticaret yöntemiyle yurt dışına ürün satmayı ifade eden bir kavram. Kısaca bu sistem, e-ticaret sitenizden yurt dışına ürün satıp döviz geliri elde etmenizi sağlayan bir ticaret modelidir. Elektronik ihracat veya sınır ötesi e-ticaret; işletmeden işletmeye (B2B), işletmeden tüketiciye (B2C) veya tüketiciden tüketiciye (C2C) şeklinde yapılabilir.
Buna ek olarak ülkemizde, belirli sınırlar içerisindeki e-ihracat işlemlerini kolaylaştırmak adına mikro ihracat uygulaması da mevcut. Bu noktada “Mikro ihracat nedir?” sorusuna cevap verelim.
Mikro İhracat Nedir?
Mikro ihracat, e-ticaret sitesi üzerinden yurt dışına satılan ürünlerin sadece ETGB (Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi) düzenlenerek kolayca gönderilmesini sağlayan bir yasal düzenlemedir. Buna göre e-ihracat yapılabilmesi için satılan ürünlerin belirli bir ağırlık ve fiyat sınırı içinde olması gerekir.
İlk olarak sınırları 2009/15481 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenen mikro ihracat için en son güncelleme, Ticaret Bakanlığı tarafından yayımlanan 22 Nisan 2022 tarihli Posta ve Hızlı Kargo Yoluyla Taşınan Eşyanın Gümrük İşlemlerine İlişkin Tebliğ ile yapılmıştı. Buna göre mikro ihracat; ağırlığı brüt 300 kilogramı, tutarı ise 15.000 euroyu geçmeyen satışları kapsıyor.
Bu sınırlar dahilinde kalmak kaydıyla yurt dışına satış yapmaya başlayabilirsiniz. Ürünleri göndermek için ise ETGB düzenleme yetkisi bulunan bir kargo firmasıyla anlaşmanız yeterli.
İnternetten Yurt Dışına Satılabilecek Ürünler Nasıl Bulunur?
Türkiye'den yurt dışına ürün satmak için öncelikle hangi ürünleri satacağınızı belirlemeniz gerekiyor. Bu noktada detaylı bir pazar araştırması yapıp yurt dışına en çok ne satılıyor, hangi ülke hangi ürünle daha çok ilgileniyor öğrenmelisiniz. Bu noktada sizin için hazırladığımız ürün bulma rehberine göz atarak katalog oluşturabilir ve yurt dışına satış yapabilirsiniz;
Yurt dışına satılabilecek ürünleri bulmak için atmanız gereken adımlar şöyle:
- Yurt dışında popüler ürünleri tespit edin.
- En çok ihraç edilen ürünleri inceleyin.
- Yasal düzenlemelerle ilgili bilgi edinin.
- Uluslararası kargo standartlarına uygun ürünler bulun.
- İhracatı yasak ürünlere dikkat edin.
Yurt Dışında Popüler Ürünleri Tespit Edin
Yurt dışına satış yapmak istiyorsanız hedeflediğiniz ülkelerin e-ticaret pazarlarına hakim olmalısınız. Çünkü Türkiye’de çok satılan bir ürün, birçok ülkede ilgi çekici olmayabilir. Bu nedenle satış yapmak istediğiniz ülke ve bölgelerin piyasasını detaylı şekilde incelemelisiniz.
Hedeflediğiniz ülkelerde yaşayan tüketicilerin internetten en çok ne satın aldığıyla birlikte yurt dışından neler sipariş ettiklerine de bakmanızda fayda var. Bazı ürünler kur farkı nedeniyle yurt dışında daha ekonomik olabilir. Tüketiciler ise bu ürünleri, kendi ülkelerinde bulunmasına rağmen yurt dışından almayı tercih ediyor olabilir. Dolayısıyla hedef ülkenin e-ticaret müşterileri arasında popüler olan ürünleri tespit ederek işe başlamanızda fayda var.
En Çok İhraç Edilen Ürünleri İnceleyin
Yurt dışı pazarını inceledikten sonra ülkemizin ihracat pazarına da göz atmalısınız. Yurt dışına en çok satılan ürünler hakkında bilgi edinip hangi ürünlerin e-ihracata daha uygun olduğuna karar vermelisiniz. Bu aşamada kendi bilgi ve yetkinliğinizi de dikkate almalısınız.
Hakkında çok fazla bilgiye sahip olmadığınız ürün gruplarının satışını yapmak riskli olacaktır. Bu nedenle kendi faaliyet alanınızdaki ürünlere yönelmelisiniz.
Türkiye, bazı ürün gruplarının en çok üretildiği ülkeler arasında. Kaliteli ürünlerin üretilmesi, iş gücünün yüksek olması ve kur farkı, birçok ülke için Türkiye’yi avantajlı hâle getiriyor. Peki, Türkiye yurt dışına ne satıyor?
Türkiye’nin en çok ihraç ettiği ürün gruplarına şöyle örnekler verebiliriz:
- Hazır giyim ve konfeksiyon
- Otomotiv
- Çelik, demir ve demir dışı metaller
- Bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri
- Kimyevi maddeler ve mamulleri
- Makine ve aksamları
- Elektrik - elektronik
Yasal Düzenlemelerle İlgili Bilgi Edinin
Ürünlerinizi yurt dışına satmadan önce ülkemizdeki, hedeflediğiniz ülkelerdeki ve uluslararası yasal düzenlemelerle ilgili bilgi edinmelisiniz. E-ihracat yaparken yasal zeminden çıkmamanız son derece önemli. Öyle ki bu noktada profesyonel bir hukuk desteği almanızda da fayda var.
Yasal düzenlemeleri incelerken hedeflediğiniz ülkelerin vergi prosedürlerini de göz önünde bulundurmalısınız. Çünkü bazı ülkelerde yüksek vergiler doğabiliyor ve bu durumda tüketiciler ürünleri geri gönderebiliyor. Yurt dışına satılan ürünün iade edilmesi ise ekstra maliyet doğuruyor. Buna ek olarak gümrükten geçmesi kolay ürünlere yönelmeniz de sorun yaşamamanız adına faydalı olacaktır.
Uluslararası Kargo Standartlarına Uygun Ürünler Bulun
Uluslararası kargo taşımacılığı prosedürleri, ülkemizdekinden farklı olabilir. Örneğin bazı ülkeler bazı ürünlerin kargo ile taşınmasına izin vermeyebilir. Bununla birlikte Türkiye’de hizmet veren ve ETGB düzenleme yetkisi olan mikro ihracat kargocularının standartlarını da incelemelisiniz. Bu firmalar, uluslararası kargo standartlarına uygun bir şekilde taşımacılık yaptıkları için buradan yola çıkarak yurt dışına satacağınız ürünleri belirleyebilirsiniz.
İhracatı Yasak Ürünlere Dikkat Edin
Mikro ihracat ile yurt dışına ürün satma konusunda mutlaka dikkat etmeniz gereken noktalardan biri de yasak ürünlerdir. Yasal düzenlemelerle ihracatı yasaklanmış ürünlerin satışını yapamazsınız. Bununla birlikte satış yapacağınız ülkelerde de ithalatı yasak ürünler olabilir. Dolayısıyla yasaklanmış ürünlerin tamamını listenizden çıkardıktan sonra ürün seçmeniz daha doğru olacaktır.
Türkiye’de ihracatı yasak ürünlerden bazıları şöyle:
- Bitkiler
- Tohumlar
- Alkollü içecekler
- Tütün ve tütün ürünleri
- Para ve ciro edilebilir ürünler
- Canlı hayvanlar
- Fildişi ve fildişi ürünleri
- Çok değerli pullar
- Bozulabilir mallar
- Kürkler
- Silahlar
- Tehlikeli maddeler
- Hayvan derileri
- Sanat eseri, antika gibi özel değeri bulunan eşyalar
E-İhracat ile Yurt Dışına Satılabilecek Ürünler
Yurt dışına satacağınız ürünlerden oluşan yelpazenizi nasıl oluşturacağınızdan bahsettik. Şimdi de “Yurt dışına internetten ne satabilirim?” sorusuna örneklerle cevap verelim. İnternet üzerinden yurt dışına en çok satılan ürünlere şöyle örnekler verebiliriz:
- Giyim ürünleri
- Havlu ve peştemal
- Nevresim ve ev tekstili ürünleri
- Pamuk
- Zeytin ve zeytinyağı
- Hububat ve bakliyat ürünleri
- Fındık
- Mobilya
- Halı ve kilim
- El yapımı tasarım ürünler
Yurt Dışına Ürün Satmanın Avantajları
Türkiye’den yurt dışına satış yapmak, e-ticaret siteniz için birçok avantajı da beraberinde getirir. Çünkü ülkemizde, mikro ihracat yapan işletmeler için uygulanan teşvik ve muafiyet programları mevcuttur. Buna göre yurt dışına ürün sattığınızda bazı vergilerden muaf tutulursunuz. Bununla birlikte yatırım ve pazarlama çalışmalarınız için de devlet teşviki alabilirsiniz.
Yurt dışına ürün satmanın bir diğer avantajı da döviz üzerinden gelir elde edebilecek olmanız. Özellikle dolar ve euro üzerinden gelir elde etmek, ülkemizdeki kur dalgalanmalarına karşı işletmenizde ekonomik dengeyi koruyabilmenizi sağlar. Ayrıca bazı ürünler için düşük maliyet - yüksek kâr dengesi kurmanıza da imkân verebilir.
Dünya pazarına açılmak ve e-ticaret markanızı global bir marka hâline getirmek için de mikro ihracat avantajlı bir modeldir. İnternetten yurt dışına ürün satarak markanızı büyütebilirsiniz. Avrupa’da, Amerika’da ve dünyanın diğer bölgelerindeki potansiyel müşterilere ulaşma imkânınız olduğu için hızlı bir büyüme gerçekleştirebilirsiniz.
Tüm bu avantajlardan faydalanabilmek için doğru ürünleri seçip doğru pazarlarda satışa sunmanız gerekiyor. Bu noktada niş bir pazarda bulunmanız, size ekstra avantaj sağlayabilir. “E-Ticaret İçin Niş Ürün Nasıl Bulunur?” başlıklı yazımızı okuyarak size yurt dışı pazarda avantaj sağlayabilecek ürünler hakkında fikir edinebilirsiniz.
Diğer içeriklere göz at
E-ticaret dünyasını adım adım keşfetmek için diğer blog yazılarımızı inceleyebilirsiniz.