ÖDERO BLOG

Güven Damgası Nedir, Nasıl Alınır?

Pazarlama Rehberi

07 Aralık 2023
E-ticareti güvenli hale getirmek için birçok farklı uygulama mevcut. Bunlardan biri de Ticaret Bakanlığı tarafından başlatılan elektronik ticarette güven damgası. Güven damgası ile hem e-ticaret siteleri değerli bir etiket kazanıyor hem de tüketicilerin alışveriş için güvenilir siteleri bulmaları kolaylaşıyor. Şimdi, bu konuyla ilgili akıllara gelen “Güven damgası nedir, güven damgası zorunlu mudur, güven damgası fiyatı ne kadardır?” gibi soruların cevaplarına bakalım.

Güven Damgası Nedir?

Güven damgası, asgari hizmet ve güvenlik standartlarını karşılayabilen e-ticaret sitelerini belirlemek amacıyla Ticaret Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulan bir uygulamadır. Ticaret Bakanlığının yetkilendirdiği TOBB (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği) tarafından verilen güven damgası ilk olarak 6 Haziran 2017’de, Elektronik Ticarette Güven Damgası Hakkında Tebliğ ile yürürlüğe girdi. Bu uygulama, e-ticaret sitelerini ve e-ticarete aracılık yapan (pazar yeri vb.) siteleri kapsıyor.

Güven damgasının ne olduğu kadar ne olmadığı da önem taşıyor. Çünkü damga sadece ilgili siteden alışveriş yapmanın güvenli olduğu hakkında fikir veriyor. Bunun dışında satılan ürün veya hizmetin fiyatı, kalitesi, niteliği gibi konularda sorumluluk güven damgası veren kurumda değil, e-ticaret firmasındadır. Güven damgası e-ticaret sitesine kefil olmaz ve tüketici için finansal güvence sağlamaz. 

Güven damgası alan e-ticaret sitesinde, bu uygulamaya ait TR GO logosu bulunur. Mavi renge sahip logo, sağ üst köşesinde yıldız olan bir daire şeklindedir. Bu dairenin içinde ise TR GO ibaresi yer alır. 

Güven Damgası Nasıl Alınır?

Güven damgası konusunda Ticaret Bakanlığının yetkilendirdiği tek kuruluş Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğidir. Dolayısıyla e-ticaret sitesi için güven damgası almak istiyorsanız TOBB’a başvurmalısınız. TOBB, başvuruları bu uygulamaya özel olarak hizmet veren güven damgası resmi web sitesi üzerinden kabul ediyor. E-ticaret sitesi sahibi olarak damga alabilmek için gerekli bilgi ve belgeleri temin etmekle birlikte başvuru şartlarını da karşılayabiliyor olmalısınız. Peki, e-ticaret sitesi için güven damgası başvurusu nasıl yapılır?

Güven Damgası Başvurusu Nasıl Yapılır?

Güven damgası başvurusu yapmak için kurumun resmi web sitesinde yer alan “Güven Damgası Başvuru” sayfasına gitmeniz gerekiyor. Başvurunuzu iletebilmeniz için ise sitede hesap oluşturmalı ve talep edilen bilgileri sisteme girmelisiniz. Hesabınızı “Hesap Oluştur” sayfasından oluşturabilirsiniz. Bu aşamada sizden istenecek bilgiler ise şöyle:

  • E-ticaret sitesinin adresi
  • Yetkilinin adı soyadı
  • Yetkilinin görevi
  • Vergi numarası
  • Cep telefonu numarası
  • E-posta adresi
  • Şifre
  • Güvenlik kodu (Üyelik formunda yer alıyor.)

Bilgilerinizi girdikten sonra formun altındaki “Cep Telefonuma Doğrulama Kodu Gönder” butonuna basmanız gerekiyor. Telefonunuza gelen kodu ilgili kutucuğa yazarak başvuru sürecinizi tamamlayabilirsiniz. Fakat başvuruyu tamamlamanız, güven damgasını alabileceğiniz anlamına gelmiyor. Sadece belirli şartları taşıyan e-ticaret siteleriyle ilgili başvurular olumlu sonuçlanır. Şimdi, söz konusu şartlara göz atalım.

Güven Damgası Başvuru Şartları

  • E-ticaret sitenizin EV SSL gibi güvenlik sertifikaları bulunmalı.
  • Sitenizdeki ödeme sistemleri ve altyapı, yasal düzenlemelere uygun olmalı.
  • Yetkili bir kuruma e-ticaret siteniz için sızma testi yaptırmış olmalısınız.
  • Site genelinde tüm alışveriş süreçleri mevzuatlara bağlı bir şekilde yürütülmeli.
  • Sattığınız ürün ve hizmetlerle ilgili tüketiciyi doğru ve detaylı bir şekilde bilgilendiriyor olmalısınız.
  • Telefon ve internet tabanlı bir iletişim kanalı üzerinden müşteri hizmetleri vermeli, müşteri hizmetlerine gelen talepleri iyi bir şekilde yönetmelisiniz.
  • Şirket sahibi olarak e-ticaretle ilgili tebliğlerde belirtilen suçlardan hüküm giymemiş olmalısınız.
  • Firmanıza ait tüm bilgileri sitenizde açık bir şekilde bulundurmalısınız.
  • Çocuklar adına zihinsel ve fiziksel açıdan olumsuz etkiler yaratacak içeriklere sitenizde yer vermemelisiniz.
  • Kargo ve teslimat konusunda müşterilerinizi şeffaf bir şekilde bilgilendirmelisiniz.
  • Talep edilen belgeleri eksiksiz ve doğru bir şekilde teslim etmelisiniz.

Güven Damgası İçin Gerekli Belgeler

Güven Damgası İçin Gerekli Belgeler Güven Damgası İçin Gerekli Belgeler

Güven damgası için gerekli belgeleri şöyle sıralayabiliriz:

  1. Güvenlik testi sonucu
  2. Yazılı beyan
  3. Yetki metni
  4. Üyelik sözleşmesi
  5. EV SSL güvenlik sertifikası
  6. Vergi levhası
  7. İmza sirküleri
  8. Adli sicil belgesi
  9. Dekont

Bu belgeleri elektronik olarak sisteme yüklemeniz ve bazı belgeleri ayrıca posta ile TOBB’a göndermeniz gerekiyor. Bunun yanında belgeleri hazırlamadan önce bilmeniz gereken bazı detaylar bulunuyor. İşte, güven damgası için gerekli belgeler hakkında bilmeniz gerekenler:

Güvenlik Testi Sonucu

Sızma testi olarak da bilinen güvenlik testini başvurudan en fazla 3 ay önce yaptırmalısınız. Test sonucunu hem dijital olarak sisteme yüklemeli hem de posta ile TOBB’a göndermelisiniz. Ayrıca bu testin sadece TSE belgeli ve sızma testi için yetkilendirilmiş firmalar tarafından yapılması gerekiyor. İlgili firmalara TR GO resmi web sitesinde yer alan “Sızma Testi İçin Yetkilendirilmiş Firmaların Listesi” sayfasından ulaşabilirsiniz.

Yazılı Beyan

Başvuru sisteminde yer alan ve başvuru sürecinde indirebileceğiniz yazılı beyan formunu imzalamanız ve firmanız adına kaşelemeniz gerekiyor. Gönderildiği tarihten önceki son 3 ay içinde imzalanması gereken bu belge de hem dijital hem de matbu olarak teslim edilecekler arasında yer alıyor.

Yetki Metni

Yine TOBB tarafından başvuru sistemine indirilebilir olarak eklenmiş olan bu belgeyi de e-ticaret firmanız adına imzalayıp kaşelemelisiniz. Son 3 ay kuralının geçerli olduğu bu belgeyi dijital olarak sisteme yükledikten sonra aslını posta ile göndermeniz gerekiyor.

Üyelik Sözleşmesi

TOBB tarafından sisteme eklenmiş olan bir diğer belge de üyelik sözleşmesidir. Bu sözleşmeyi gerekli şekilde doldurup imzalayıp kaşeledikten sonra taratarak sisteme geri yükleyebilirsiniz. Sonrasında bu belgeyi de posta ile gönderilecekler arasına eklemelisiniz.

EV SSL Güvenlik Sertifikası

TOBB’un güven damgası için talep ettiği belgeler arasında EV SSL isimli güvenlik sertifikası da bulunuyor. Yine sistem üzerinden indirebileceğiniz belgeyi ıslak imzalı ve kaşeli bir şekilde PDF formatında sisteme yüklemelisiniz. Ayrıca bu belgenin de matbu hali talep edildiği için postayla göndermeniz gerekiyor.

Vergi Levhası

E-ticaret şirketinize ait vergi levhanızı taratıp PDF olarak sisteme yüklemeniz yeterli. Bu belgeyi postayla göndermeniz gerekmiyor.

İmza Sirküleri

İmza sirküleri de matbu olarak talep edilmediği için sadece sisteme yüklemeniz yeterli. Fakat bu belgenin son 6 ay içinde alınmış olması gerekiyor.

Adli Sicil Belgesi

E-ticaret firmanızın yetkilli temsilcilerine ve yönetim kurulu üyelerine ait son 6 ay içinde alınmış adli sicil kayıtlarını dijital belge olarak sisteme yüklemeniz gerekiyor. Posta ile göndermenize gerek olmayan bu belgeleri tek bir PDF dosyasında birleştirerek sisteme yüklemelisiniz.

Dekont

Güven damgası ücretli bir uygulama olduğu için başvuru belgelerini iletmeden önce gerekli ücreti ödemeniz gerekiyor. Bu ücreti ödediğinizi gösteren banka dekontunu da elektronik belge olarak sisteme yüklemelisiniz. Ayrıca söz konusu ücreti sadece TOBB tarafından verilen hesap numarasına, açıklamaya “TOBB Güven Damgası” ibaresi ile birlikte başvuru numaranızı yazarak yatırmalısınız.

Güven Damgası Ücretleri

Güven damgası ücreti TOBB tarafından e-ticaret sitelerinin işlem hacmi dikkate alınarak belirleniyor. E-ticaret siteleri yıllık işlem adedine bağlı bir şekilde düşük, orta ve yüksek hacimli olmak üzere üç gruba ayrılıyor. Güven damgası fiyatları da bu gruplara göre artıp azalıyor. Söz konusu yıllık işlem adetleri ise Bankalararası Kart Merkezi’nden (BKM) alınıyor.

Güven damgası 2023 fiyat listesi şöyle:

Güven Damgası Fiyatları (2023) İşlem Adedi (Yıllık) Ödenecek Ücret
Düşük İşlem Hacmi 0 - 20.000 3.000 TL + KDV
Orta İşlem Hacmi 20.000 – 1 Milyon 5.000 TL + KDV
Yüksek İşlem Hacmi 1 Milyon ve üzeri 15.000 TL + KDV

TR GO güven damgası için ücreti yatıracağınız hesap bilgileri ise şu şekilde:

  • Alıcı: MEYBEM Mesleki Yeterlilik ve Belgelendirme Merkezleri A.Ş.
  • Banka ve Şube: Halkbank - Çukurambar Şubesi
  • IBAN: TR98 0001 2001 3110 0010 1007 32
  • Şube Kodu: 1311
  • Hesap Numarası: 10100732
  • Açıklama: TOBB Güven Damgası - Başvuru Numarası

Kimler Güven Damgası Alabilir?

Güven damgası uygulaması, e-ticaret sitelerinin tümünü kapsıyor. Yani Elektronik Ticarette Hizmet Sağlayıcı ve Aracı Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelik kapsamında e-ticaret hizmeti veren herkes bu damga için başvuru yapabilir.

Güven Damgası Zorunlu mu?

Güven damgası zorunlu değildir; fakat e-ticaret sitesinin güven damgasına sahip olması, ilgili sitenin güvenilir olduğunun belgelenmesi anlamına gelir. Bu durum da tüketiciler tarafından daha fazla tercih edilmenize ve satışlarınızın artmasına yardımcı olur.

TR GO damgası başvurunuzun olumlu sonuçlanması için yasal düzenlemelere uygunluğunuz büyük önem taşıyor. Değerlendirme sürecinde e-ticaret sitenizde sattığınız ürünler de dikkate alınıyor. Satışı yasaklanmış bir ürünün bulunması halinde güven damgası alabilmeniz mümkün olmuyor. Söz konusu ürünler hakkında bilgi alabilmek için “İnternetten Satışı Yasak Olan Ürünler Nelerdir?” başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz.

Ödero Uzman İçerik Yazarları

Yazar Avatarı

Ödero, Koç Holding şirketlerinden Türkiye’nin lider ödeme sistemi platform sağlayıcısı Token Finansal Teknolojiler’in dijital ödeme çözümleri alanında hizmet veren uzman markasıdır. Ödero olarak, uluslararası PCI-DSS güvenlik standartlarına uygun sanal POS altyapımız ve işinizin ihtiyacına uygun tasarlanan ödeme ve tahsilat çözümlerimizle inovatif finansal çözümler üretiyoruz. Ödero uzman içerik yazarları, e-ticaret iş modelleri, ödeme sistemleri, finansal analiz, pazarlama stratejileri gibi geniş bir alanı kapsayan konularda güvenilir kaynak analizi yapar ve bu bilgileri sizler için kaleme alır.

Diğer içeriklere göz at

E-ticaret dünyasını adım adım keşfetmek için diğer blog yazılarımızı inceleyebilirsiniz.

20.11.2024
Marka İsmi Bulma, Akılda Kalıcı Marka İsmi Nasıl Bulunur?

Dikkat çekici ve akılda kalıcı bir marka ismi bulmak için nelere dikkat etmek gerekir?

20.11.2024
HTTP ve HTTPS Nedir? Farkları Nelerdir?
Adres çubuğunda gördüğümüz HTTP ve HTTPS ne anlama gelir, ne gibi farkları vardır?
24.10.2024
Freelance Nedir? Freelance Yapılabilecek İşler Nelerdir?

Freelance çalışma modeline uygun işler ve freelancer’lık hakkında bilinmesi gerekenler nelerdir?