Renklerin insanlar üzerindeki etkilerine satış ve pazarlama süreçlerinde de sıkça rastlayabiliyoruz. Pek çok marka, kurumsal kimlik ve reklam tasarımlarında renk seçimi üzerine uzun bir çalışma yapıyor. Bunun sebebi, insanların renklerden etkilenerek satın alma kararı vermesi. Peki, renklerin pazarlama üzerindeki etkisi nedir ve hangi renk, hangi etkiyi yaratır?
ÖDERO BLOG
Renklerin Satış Üzerindeki Etkisi Nedir?
Pazarlama Rehberi
Renklerin Satış ve Pazarlamaya Etkisi Nasıldır?
Renklerin satış ve pazarlama üzerinde ciddi etkisi vardır. Çünkü renkler, duyguları harekete geçiren ve davranışları etkileyen unsurlardır. Global markalar da renklerin duygular üzerindeki etkisinden faydalanarak pazarlama stratejisi oluştururlar. Hatta çoğu markanın logosu ve kurumsal renkleri de bu anlayış doğrultusunda tasarlanır.
Hemen her rengin anlamı olduğuna inanılır ve bu inanış, dünya genelinde de geçerliliğe sahiptir. Yani renklerin anlamları çoğu zaman tüm dünyada aynıdır. Satış ve pazarlamadaki etki de temelde bu anlamlardan gelir. İnsanların olumlu anlamlar yükledikleri renkler ile satışları artırmak daha kolaydır.
Bunun yanında renklerin enerjisi de satışlara etki eder. Müşterileri yaş ve cinsiyet gibi kriterlere göre grupladığınız zaman her bir gruba farklı renkle hitap etmeniz gerektiğini görebilirsiniz.
Hangi Renkler Satışları Artırır?
Satışları artıran renkleri incelediğimizde bu durumun bir veya birkaç renk özelinde olmadığını görebiliriz. Bu aşamada önemli olan, kategori ve ürün özelinde doğru rengi seçebilmektir. Bazı renkler gıda ürünlerinde satışları artırırken başka bir renk giyim sektöründe etkili olabilir. Şimdi, yaygın kullanılan renklerin satışlardaki etkilerine ve kullanım alanlarına yakından bakalım.
Mavi Rengin Satışlara Etkisi
Mavi renk; sakinlik, huzur, uyum, ferahlık ve dinginlik anlamlarını taşır. Bu nedenle çoğunlukla dijitalde ve iç mekânlarda yapılan satışlar üzerinde etkilidir. Verimliliği ve sadakati artırdığına inanılan mavi ile ofislerde karşılaşmak da mümkündür. Mavinin açık tonları güven ve özgürlüğü simgelerken koyu tonları zekâ ve geleneksellik vurgusu yapar.
Pazarlamada Mavi Rengin Kullanım Alanları
- E-ticaret
- Grafik tasarım
- İç dizayn
- Turizm ve seyahat
- Eğitim
- Giyim
Kırmızı Rengin Satışlara Etkisi
Kırmızı rengin pazarlamada en çok kullanıldığı alan hiç şüphesiz gıda sektörüdür. Bunun sebebi ise kırmızının iştah açıcı bir renk olarak kabul edilmesidir. Hem ulusal hem de global restoranların çoğunda kırmızı renge rastlamamızın sebebi budur. Bununla birlikte kırmızı; tutkuyu, sevgiyi ve heyecanı da sembolize eder. Ayrıca harekete geçirici etkisi olduğu düşünüldüğü için e-ticaret sitelerindeki butonlarda da sıkça tercih edilir.
Pazarlamada Kırmızı Rengin Kullanım Alanları
- Gıda ve yemek
- Yayıncılık
- Reklam
- İç giyim
- Cinsel sağlık ürünleri
- Otomotiv
Siyah Rengin Satışlara Etkisi
Siyah çoğunlukla olumsuz anlamlar taşımasının yanında pazarlamada gücü ve prestiji de simgeler. Ölüm, matem, yas, karamsarlık, melankoli gibi anlamlar yüklenen siyah, yanlış bir şekilde kullanıldığı takdirde satışları ciddi oranda düşürebilir. Olumsuz anlamları arka plana atarak gizem, güç, hakimiyet ve otorite gibi anlamları öne çıkarmak amacıyla genellikle farklı renklerle birlikte kullanılır. Bu renk ise çoğu zaman siyahın ayrılmaz parçası gibi kabul edilen beyaz olur.
Pazarlamada Siyah Rengin Kullanım Alanları
- Kozmetik
- Giyim
- Ayakkabı
- Aksesuar ve takı
- Kurumsal ürünler
- Spor giyim
- Otomotiv
- Elektronik
Beyaz Rengin Satışlara Etkisi
Bilimsel açıdan tüm renkleri içinde barındıran beyaz; saflık, temizlik, tarafsızlık, güven ve sakinlik gibi anlamlar taşır. Çok temel bir renk olduğu için hemen her alanda karşımıza çıkması mümkündür. Ayrıca standart arka plan rengi olarak da sıkça beyaz kullanıldığı için bu rengi ana renk yapmak her zaman iyi bir fikir olmayabilir. Ana rengin beyaz olduğu senaryoda ise ikinci bir renk kullanmak çoğu zaman zorunludur. Bununla birlikte sadece arka plan olarak kullanıldığında bile bazı sektörlerde satışlara etki edebilen bir renktir.
Pazarlamada Beyaz Rengin Kullanım Alanları
- Sağlık
- Reklam
- Dijital pazarlama
- Gıda ve içecek
- Giyim ve aksesuar
- İç giyim
Yeşil Rengin Satışlara Etkisi
Anlam açısından nötr bir renk olarak kabul edilen yeşil, satış ve pazarlamaya çoğunlukla olumlu etki eder. Bunun nedeni yeşilin insanlarda sağlık, huzur, sakinlik, doğallık, eşitlik ve ferahlık gibi karar vermede etkili olan hisleri uyandırmasıdır. Paranın rengi olarak kabul edilmesinden dolayı markaya zenginlik de katan yeşil, doğa ve çevresel sorunlara vurgu yapması nedeniyle de olumlu etkiler yaratır.
Pazarlamada Yeşil Rengin Kullanım Alanları
- Doğal içerikli ürünler
- Vegan ürünler
- Organik ürünler
- Kozmetik
- Eğitim
- Bankacılık ve finans
- Enerji
Pembe Rengin Satışlara Etkisi
Pembe, en romantik renklerden biri olarak kabul edilir. Bu etkisiyle de çoğunlukla çiftlere hitap eden markalar tarafından tercih edilir. Aşk, sevgi, iyilik, zarafet gibi anlamlar yüklenen bu renk, pozitif anlamları sayesinde bazı sektörlere enerji getirir. Pembe ile ilgili en önemli detaylardan biri ise sıklıkla kadınlara hitap eden marka ve ürünler tarafından kullanılmasıdır.
Pazarlamada Pembe Rengin Kullanım Alanları
- Kadın giyim
- Anne ve çocuk ürünleri
- Cilt bakımı
- Sağlık
- Turizm
- Sosyal sorumluluk
Turuncu Rengin Satışlara Etkisi
Enerjinin başlıca sembollerinden biri haline gelmiş olan turuncu, özellikle e-ticarette ve yeni teknolojilerde sıkça karşımıza çıkar. Coşku ve heyecan verici etkisiyle tüketicileri kendine çeken bu rengin harekete geçirici bir etkisi de bulunur. Duygusal açıdan birçok anlamı ve etkisi bulunan turuncu, özgünlüğü ve yeni başlangıçları da temsil eder.
Pazarlamada Turuncu Rengin Kullanım Alanları
- E-ticaret
- Dijital ürünler
- Mobilya ve dekorasyon
- Teknoloji ve elektronik
- Yiyecek ve içecek
- Etkinlik ve eğlence
Mor Rengin Satışlara Etkisi
Mor, en asil renklerden biri olarak kabul edilir. Bunun sebebi, mor rengin üretimde kullanılmasının çok yüksek maliyet gerektirdiği dönemlerde sadece kraliyet aileleri tarafından ulaşılabilir olmasıdır. Günümüzde de buna bağlı olarak prestiji, zenginliği, lüksü, asaleti ve ihtişamı temsil eder. Bunun yanında bilgelik ve başarı gibi anlamları da vardır. Dolayısıyla bu renge lüks markalarda rastlamak daha olasıdır.
Pazarlamada Mor Rengin Kullanım Alanları
- Mücevher ve takı
- Moda
- Parfümeri
- Dekorasyon
- Finans
- Hijyen ve temizlik
E-Ticaret Sitelerinde Renk Kullanımı Nasıl Olmalıdır?
E-ticaret sitelerinde renk kullanımı, geleneksel ticarete kıyasla daha hassas bir durumdur. Bunun sebebi, e-ticaret sitelerinin dijital ekranlar üzerinden hizmet veriyor olmasıdır. Eğer bir e-ticaret siteniz varsa tasarım yaparken renkleri çok dikkatli bir şekilde seçmelisiniz. Göz yormayan renkler tercih etmek bu konudaki ilk kurallardan biridir.
E-ticaret sitenizin arka planı ile yazı ve buton renkleri çok sert veya çok yumuşak bir kontrast yaratmamalıdır. Yazıların rahat okunması, butonların kolay seçilebilmesi gerekir. Bu nedenle sitenizde birbiriyle uyumlu birden çok renk kullanmalısınız. Ayrıca özel indirimleri ve kampanyaları da sitenin renk paleti dışındaki çarpıcı bir renkle vurgulamanızda fayda var. Tüm bunları uygularken markanızın kurumsal renklerinden çok uzaklaşmamaya da dikkat etmelisiniz.
Bu tür ipuçlarıyla pazarlama stratejinizi daha etkili hale getirebilir ve satışlarınızı artırabilirsiniz. E-ticarette pazarlama ile ilgili daha fazla ipucu için hazırladığımız “Pazarlama Rehberi”ne göz atabilirsiniz.
Diğer içeriklere göz at
E-ticaret dünyasını adım adım keşfetmek için diğer blog yazılarımızı inceleyebilirsiniz.