ÖDERO BLOG

3D Secure Doğrulama Hatası Neden Olur?

​​​​​​​Müşteri Deneyimi Rehberi

29 Şubat 2024

Online ödemelerin güvenliği için 3D Secure teknolojisi kullanılır. Kimlik doğrulama sistemi olarak çalışan bu sistemde de bazen hatalar alınabilir. 3D Secure doğrulama hatası alındığında ise ödeme işlemi tamamlanamaz. Peki, bu hata neden olur ve bu hata alındığında ne yapılmalıdır?

3D hatalarına geçmeden önce “3D ödeme sistemi nedir, 3D Secure ne demek?” sorularına cevap verelim.

3D Secure Nedir?

3D Secure sistemi, çevrim içi ödeme işlemlerine ek bir güvenlik katmanı ekleyen bir kimlik doğrulama protokolüdür. Alışveriş yaparken kart sahibinin kimliğini doğrulamak için kullanılır. E-ticaret sitesi ve banka arasında köprü görevi gören 3D güvenli ödeme sistemi sayesinde alışverişin, kartın gerçek sahibi tarafından yapılıp yapılmadığı tespit edilir. Bu sistemde kimlik doğrulama, kartın yasal sahibinin banka sisteminde kayıtlı telefon numarasına gönderilen bir doğrulama kodu ile yapılır.

3D Secure Sistemi Nasıl Çalışır?

3D Secure sistemi, internetten yapılan alışverişlerde sanal POS ödeme ekranında çalışır. Kart sahibinin ödeme formuna kart bilgilerini yazıp göndermesiyle birlikte 3D Secure sistemi devreye girer. Bu güvenlik sistemi, kart bilgilerini şifreleyerek bankaya iletir. Söz konusu şifreleme sayesinde kart bilgileri, banka dışındaki üçüncü taraflardan gizlenir.

3D ödeme koruma sistemi devreye girdiğinde e-ticaret sitesinde veya mobil uygulamada 3D güvenli ödeme penceresi açılır. Pencerenin açılması ile eş zamanlı bir şekilde kart sahibinin bankada kayıtlı telefon numarasına bir SMS gönderilir.

Gönderilen SMS, tek kullanımlık bir doğrulama kodu içerir. Bazı bankalar bu kodu, mobil bankacılık uygulaması üzerinden bildirim olarak da gönderebilir. Bu adımda kart sahibinin, kendisine ulaştırılan doğrulama kodunu, açılan 3D penceresindeki ilgili kutucuğa yazması gerekir.

Kart sahibinin tek kullanımlık doğrulama kodunu doğru bir şekilde girip onay butonuna basmasının ardından işlem banka tarafından da onaylanır. Ardından 3D ekranı kapanır ve tekrar e-ticaret sitesi açılır. E-ticaret sitesinde, ödemenin tamamlandığına dair bir mesaj yer alır.

Bazı banka uygulamalarında kod yerine onay bildirimi gönderilir. Bu durumda bildirim üzerinden işleme onay verilir ve 3D penceresindeki işlem otomatik olarak tamamlanır. Bildirim onayı için mobil bankacılık şifresinin girilmesi de gerekebilir.

3D Secure Doğrulaması Nasıl Açılır?

Günümüzde 3D Secure sistemi, opsiyonel olarak açılıp kapanabilen bir sistem haline gelmiş durumda. Bunun sebebi, kart sahiplerinin doğrulama aşamasını atlayarak daha hızlı bir şekilde ödeme yapmayı istemeleridir. Tüketiciler, güvendikleri alışveriş sitelerinde 3D adımını pasif hale getirebilirler. Ayrıca kredi kartı 3D kapatma işlemi ile bu güvenlik adımını tüm siteler için tamamen devre dışı bırakılabilir.

3D Secure iptalleri her zaman güvenli olmadığı için tekrar açma ihtiyacı doğabilir. Bunun için bankaya ait mobil bankacılık uygulamasını kullanmak yeterlidir. Mobil bankacılık uygulamalarında kart, 3D güvenlik katmanı olmayan işlemlere açılabilir veya kapatılabilir.

3D Secure Doğrulama Hatası Nedir?

3D Secure doğrulama hatası, çeşitli sebeplerle kimlik doğrulamasının yapılamadığını bildiren hata mesajlarını ifade eder. Güvenli ödeme sistemi, kart bilgileri ve kart sahibi bilgilerini karşılaştırır, ardından da doğrulama kodunu kontrol eder. Bu süreçlerde herhangi bir uyuşmazlık olması halinde “3D doğrulaması başarısız”, “güvenli ödeme işlemi gerçekleşmedi” gibi farklı kodlardan oluşan hata mesajları ile karşılaşılabilir.

Şimdi, 3D Secure güvenlik hatalarının sebeplerine yakından bakalım.

3D Secure Doğrulama Hatası Sebepleri

3D Secure Doğrulama Hatası Sebepleri 3D Secure Doğrulama Hatası Sebepleri

3D Secure hatası için sebep olarak gösterilebilecek çok sayıda detay vardır. Hata durumu; kart bilgileri, kart sahibi, banka, e-ticaret sitesi, sanal POS veya internet bağlantısı gibi sebeplerle ortaya çıkabilir. 3D güvenlik doğrulamasının başarısız olabileceği bazı durumları şöyle sıralayabiliriz:

  • Kart numarasının yanlış yazılması
  • Kartın son kullanma tarihinin geçmiş olması veya yanlış yazılması
  • CVV/CVC kodunun yanlış yazılması
  • SMS veya bildirim ile gelen tek kullanımlık 3D şifresinin hatalı yazılması
  • Tek kullanımlık 3D kodunun belirli süre içerisinde ilgili kutucuğa yazılmaması
  • Kartın online alışverişlere kapalı olması
  • Kartın günlük online alışveriş limitinin dolması
  • Kartta yeterli bakiyenin olmaması
  • Yurt dışı merkezli sitelerdeki alışverişler için kartın yurt dışına kapalı olması
  • İnternet bağlantısının kopması veya bağlantının düşük kalitede olması
  • Banka sistemlerinde bir hata bulunması
  • Bankadan cevap alınamaması
  • Sanal POS’un ilgili kartın bankası ile uyumsuz olması
  • Sanal POS’un ödeme yapılan kart türünü kabul etmemesi

3D Secure Doğrulama Hatası Verdiğinde Ne Yapılmalı?

Yukarıda listelenen durumlar mevcut olduğunda 3D güvenlik hatası alınabilir. Peki, bu durumda ne yapılmalıdır?

3D Secure doğrulama hatalarında yapılması gereken, alınan hatanın ne olduğuna bağlı olarak değişir. Bazı hata mesajları, hatanın ne olduğunu açıkça belirtebilir. Örneğin “kart bakiyesi yetersiz” gibi bir mesaj alındığında yapılması gereken, karta bakiye eklemek veya başka kart ile alışverişe devam etmektir. Aynı şekilde “kart vadesi geçersiz” gibi bir mesaj da alınabilir. Bu da kartın son kullanma tarihinin geçmiş olduğunu veya yanlış yazıldığını gösterir.

Bazı durumlarda ise sadece sayısal kodlar veya “3D doğrulaması yapılamadı” gibi genel mesajlarla karşılaşılabilir. Bu gibi durumlarda ilk yapılması gereken; kart bilgilerinin ve internet alışveriş izinlerinin kontrol edilmesi, ardından işlemin tekrar denenmesidir. Hata alınmaya devam ediliyorsa banka ile iletişime geçilerek sorun çözülebilir.

3D doğrulamasının başarısız olma sebeplerinden biri de sanal POS altyapısının güçlü olmamasıdır. Eğer e-ticaret sitenizde güçlü bir sanal POS altyapısı yoksa müşterileriniz sıkça bu hataları alır ve alışveriş yapmaktan vazgeçer. Bir güvenlik katmanının hata vermesi, tüketicilerin ilgili e-ticaret sitesine olan güvenini de sarsar. E-ticaret sitenizde Ödero Sanal POS kullanarak bu tip hataları minimize edebilir, müşterilerinizin güvenini kazanabilirsiniz.

Sanal POS’un yanında kart saklama hizmeti sunmak ve link ile ödeme, alışveriş kredisi gibi alternatif yöntemlerle de ödeme almak için Ödero’ya hemen başvurun.

Ödero Uzman İçerik Yazarları

Yazar Avatarı

Ödero, Koç Holding şirketlerinden Türkiye’nin lider ödeme sistemi platform sağlayıcısı Token Finansal Teknolojiler’in dijital ödeme çözümleri alanında hizmet veren uzman markasıdır. Ödero olarak, uluslararası PCI-DSS güvenlik standartlarına uygun sanal POS altyapımız ve işinizin ihtiyacına uygun tasarlanan ödeme ve tahsilat çözümlerimizle inovatif finansal çözümler üretiyoruz. Ödero uzman içerik yazarları, e-ticaret iş modelleri, ödeme sistemleri, finansal analiz, pazarlama stratejileri gibi geniş bir alanı kapsayan konularda güvenilir kaynak analizi yapar ve bu bilgileri sizler için kaleme alır.

Diğer içeriklere göz at

E-ticaret dünyasını adım adım keşfetmek için diğer blog yazılarımızı inceleyebilirsiniz.

12.12.2023
Güvenli Ödeme Sayfası Nasıl Oluşturulur?
Müşteri memnuniyeti ve marka güvenilirliği için ödeme sayfası oluştururken nelere dikkat edilmelidir?
1.12.2023
Sanal POS Hata Kodlarının Anlamları Nelerdir?
Sanal POS ile yapılan ödemelerin başarısız sonuçlanması sırasında karşılaşılan hata kodları ne anlama gelir?
3.10.2023
CRM (Müşteri İlişkileri Yönetimi) Nedir?
Müşteri ilişkilerinin etkin bir şekilde yönetilmesini sağlayan CRM sistemi tam olarak nedir, ne işe yarar?