Sanal POS, e-ticareti hem alıcı hem de satıcı için oldukça pratik hale getiren bir teknolojidir. Uzaktan online ödemeyi mümkün kılan sanal POS’lar, zaman zaman bazı hata kodları verirler. Bu kodların anlamları ve sebepleri birbirlerinden farklıdır. Dolayısıyla hem tüketicilerin hem de e-ticaret yapanların bazı temel hata kodlarının anlamlarını bilmesinde fayda vardır. Peki, sanal POS hata kodları nelerdir ve hata kodu alındığında ne yapılmalıdır?
ÖDERO BLOG
Sanal POS Hata Kodlarının Anlamları Nelerdir?
Müşteri Deneyimi Rehberi
Sanal POS Hata Kodu Nedir?
Sanal POS hata kodu, sanal POS üzerinden yapılan bir ödemenin belirli bir sorundan dolayı tamamlanamaması sonucunda karşılaşılaşılan sayılar olarak ifade edilebilir. Bir ödemenin başarısız sonuçlanmasının ve hata kodu ile karşılaşılmasının farklı sebepleri olabilir. Bu kodlar genellikle kart, banka, altyapı ve e-ticaret sitesinden kaynaklı sorunlar sebebiyle gönderilir. Sorunu öğrenebilmek için hata kodunun açıklamasını bilmek gerekir.
Şimdi, “Sanal POS hata kodları ne anlama geliyor?” sorusuna cevap verelim.
Sanal POS Hata Kodları Ne Anlama Gelir?
Sanal POS’larda, olası problemlerin her birini tanımlayabilmek adına çok sayıda hata kodu vardır. Her bir hata kodunu bilmek zor olsa da sık sık karşılaşılan kodları bilmekte fayda bulunur. Bu kodlar bazı sistemlerde farklı şekilde ifade edilebilir veya aynı kodun farklı bir anlamı olabilir. Yaygın şekilde kullanılan hata kodları ve anlamları ise şöyledir:
Sanal POS Hata Kodları ve Anlamları | |||
Hata Kodu | Açıklama | ||
01 | İşlem banka tarafından onaylanmadı, kart sahibinin banka ile iletişime geçmesi gerekiyor. | ||
02 | Özel bir nedenden dolayı işlem banka tarafından reddedildi, kart sahibinin banka ile iletişime geçmesi gerekiyor. | ||
04 | Kart blokeli olduğu için işlem reddedildi. | ||
05 | Genel ret. | ||
08 | Kart sahibinin kimlik kontrolü gerekiyor. | ||
12 | İşlem tanımlanamadı (geçersiz işlem). | ||
13 | Tutar hatası sebebiyle işlem reddedildi. | ||
14 | Kart numarası hatalı olduğu için işlem reddedildi. | ||
16 | Kart tanımlanamadı. | ||
30 | Format hatasından dolayı ödeme sorunu. | ||
33 | Kullanım süresi dolmuş (son kullanma tarihi geçmiş) kart. | ||
41 | Kayıp bildirimi olan kart ile ödeme yapıldığı için işlem reddedildi. | ||
43 | Çalıntı bildirimi olan kart ile ödeme yapıldığı için işlem reddedildi. | ||
51 | Yetersiz bakiye. | ||
54 | Kart vadesi dolu. | ||
57 | Kart sahibi bu işlemi yapamaz. | ||
62 | Kısıtlı kart. | ||
65 | Kartın aylık kullanım süresi doldu. | ||
75 | Şifre deneme limiti aşıldı. | ||
91 | Banka yanıt vermediği için işlem reddedildi. | ||
99 | Sistem hatası nedeniyle işlem tamamlanamadı. |
En Çok Karşılaşılan Hata Kodları Nelerdir?
Tabloda genel hatlarıyla sanal POS hata kodları yer alıyor. Bu kodların arasından bazılarıyla daha sık karşılaşmak mümkün. Peki, en çok karşılaşılan hata kodları arasında bulunan 05, 12, 57 ve 75 hata kodları tam olarak ne anlama geliyor?
Hata Kodu 05 Ne Demek?
05 hata kodu, “genel ret” olarak tanımlanıyor. Bu hata kodu, birçok farklı sebebe bağlı olarak kartın bloke edilmesini ifade ediyor. Sanal POS 05 hata kodunun bazı sebeplerini şöyle sıralayabiliriz:
- Güvenlik kodunun (CVV/CVC) hatalı girilmesi
- Günlük işlem limitinin dolması
- Kart aktivasyonunun yapılmamış olması
- 3D Secure sisteminin bulunmaması ve kartın bu işleme açık olmaması
- Kartın internet alışverişlerine kapalı olması
- Arka arkaya çok sayıda hatalı işlem yapılması
- Güvenlik sebebiyle kartın kapalı olması
Hata Kodu 12 Ne Demek?
Hata kodu 12, tanımlanamayan işlemler sonucunda karşılaşılan bir koddur. Sanal POS’larda karşılaşılan bu hata kodu, yapılmaya çalışılan işlemin geçersiz olduğunu gösterir ve kart sahibinin banka ile iletişime geçmesi gerekir. Bu duruma örnek olarak kartın ait olduğu banka ile sanal POS sisteminin anlaşması olmamasına rağmen taksitli işlem yapılmaya çalışılmasını gösterebiliriz.
Hata Kodu 57 Ne Demek?
57 numaralı hata kodu alındığında açıklamasında genellikle “Kart sahibi bu işlemi yapamaz.” gibi bir cümle bulunur. “Kart sahibi bu işlemi yapamaz.” demek, belirli bir sebepten dolayı bankanın kartı kısıtlaması anlamına gelebilir. Dönem borcu ödenmediği için kartın kullanıma kapatılması bu duruma örnek olarak gösterilebilir. Ayrıca kartın online ödemelere kapalı olması da bu hatanın alınmasına sebep olabilir.
Hata Kodu 75 Ne Demek?
Sanal POS üzerinden yapılan ödemelerde alınan hata kodu 75’in sebebi, şifrenin arka arkaya yanlış girilmesidir. Online alışverişlerde kartın CVV/CVC kodu ve 3D Secure doğrulama kodu şifre olarak kabul edilir. Bu kodlardan herhangi birinin birden çok kez -bankanın belirlediği limiti aşacak sayıda- yanlış girilmesi, 75 numaralı hatanın alınmasına sebep olur.
Sanal POS Hata Kodu Alındığında Ne Yapılmalı?
Sanal POS hata kodu alan kart sahipleri, öncelikle sorunun ne olduğunu öğrenmelidir. Bazı sistemlerde bu kodların yanında açıklamaları da yazar. Eğer açıklama yazıyorsa kart sahibi sorunun ne olduğunu anlayabilir ve dijital kanallardan çözebilir. Hata kodunun yanında açıklama yazmıyorsa veya açıklama yeterli değilse yapılacak tek işlem banka ile iletişime geçmektir.
Sanal POS hataları sadece karttan veya kullanıcıdan değil, e-ticaret sitesinin ödeme altyapısından da kaynaklanabilir. Bu nedenle eğer müşterileriniz sıkça hata ile karşılaşıyorsa sorun e-ticaret sitenizde de olabilir. Müşterileriniz altyapı kaynaklı hatalar alıyorsa en kısa sürede ödeme kuruluşunuzu değiştirmelisiniz. Koç Holding güvencesi ve ödeme sistemleri sektör lideri Token Finansal Teknolojiler'in tecrübesiyle ortaya çıkan Ödero’yu tercih edebilirsiniz.
PCI-DSS Level-1 sertifikası ile güvenlik düzeyini global standartlara çıkarmış olan Ödero Sanal POS ile müşterilerinize kesintisiz ödeme deneyimi sunabilirsiniz. Olası hatalarla ilgili uzman destek ekibine ulaşarak en kısa sürede sorunu çözebilirsiniz. Hemen Ödero Sanal POS’a başvurun, minimum hata riski ile online ödeme almaya başlayın, hem müşteri memnuniyetini hem de satışlarınızı artırın.
Diğer içeriklere göz at
E-ticaret dünyasını adım adım keşfetmek için diğer blog yazılarımızı inceleyebilirsiniz.