ÖDERO BLOG

Marka İsmi Bulma, Akılda Kalıcı Marka İsmi Nasıl Bulunur?

Pazarlama Rehberi

Yeni bir işe başlarken ve bir girişimde bulunurken atmanız gereken ilk adımlardan biri marka ismi bulmaktır. Marka ismi bulmak ise oldukça büyük ve önemli bir adımdır. Dikkat çeken, akılda kalan ve doğrudan sizi yansıtan bir marka ismi bulmak için bazı detaylara dikkat etmeniz gerekir. Peki, marka adı nasıl bulunur ve marka isminde olması gereken özellikler nelerdir?

Marka İsmi Nasıl Bulunur?

Marka adı bulma sürecinde ilk yapmanız gereken, sattığınız ürünleri ve verdiğiniz hizmetleri tanımlamaktır. Oluşturmak istediğiniz markanın nasıl bir kimliğe sahip olması gerektiği, vizyonu ve hedefleri de bu aşamada önemlidir. Bu süreçte itibarınızı taşıyabilecek ve marka değerini olumsuz etkilemeyecek kelime gruplarına yönelmenizde fayda var.

Marka ismi bulmak için başarılı markaları da inceleyebilirsiniz. Başarılı markaların oluşum hikayelerinden ilham alabilir, faaliyet göstereceğiniz sektörün dinamiklerini ve öne çıkan markalarını da göz önünde bulundurarak bir isim seçebilirsiniz. Ayrıca bu süreçte yapay zekâ araçlarından da faydalanabilirsiniz.

İyi Bir Marka İsmi Hangi Özelliklere Sahip Olmalıdır?

En iyi marka isimleri bazı özellikleri ile öne çıkar. Bu ortak özellikleri, marka adı ararken kendinize rehber edinebilirsiniz. Aklınızdaki marka isimlerini not edip hangilerinin bu özellikleri taşıdığına bakabilirsiniz. İşte, iyi bir marka isminde bulunması gereken temel özellikler:

  • Akılda kalıcı olmalıdır.
  • Dikkat çekmeli ve merak uyandırmalıdır. 
  • Diğer markaların arasından öne çıkacak kadar özgün olmalıdır. 
  • Tescillenmiş olmalıdır ve kullanım hakları alınmalıdır. 
  • Negatif duyguları temsil etmemeli, olumlu anlamlar içermelidir.
  • Arkasında anlamlı bir hikaye barındırmalıdır. 
  • Tüm ürün ve hizmetleri kapsayabilmeli, sektöre uyumlu olmalıdır.

Marka İsmi Seçerken Nelere Dikkat Edilmelidir?

Marka ismi seçerken son derece dikkatli olmalı, her detayı ayrı ayrı ele almalısınız. Yukarıda sıraladığımız özelliklerin tamamını kapsayabilecek bir marka ismi bulmaya çalışmalısınız. Fakat bu süreçte girişiminizin bağlamından kopmamalısınız. Şimdi, marka adı oluştururken dikkat etmeniz gerekenlere birlikte göz atalım. 

Akılda Kalıcı Bir Marka İsmi Bulun

Akılda kalıcılık, müşterilerinizin markanızı her zaman hatırlamasını sağlar. Faaliyet gösterdiğiniz sektörde çok sayıda rakibiniz vardır ve pazardaki müşteriler çoğunlukla akıllarına ilk gelen markadan ürün/hizmet alırlar. Bu noktada rakiplerinizden daha çarpıcı ve daha kolay ezberlenebilen bir marka ismi bulmalısınız. 

Marka İsmi Özgünlüğüne Mutlaka Dikkat Edin

Özgünlük, bir markanın değerini en çok etkileyen detaylardan biridir. Sadece marka isminde değil; üründen mağazaya, pazarlamadan kampanyaya, çalışan ilişkisinden müşteri hizmetlerine kadar her aşamada özgünlük, markanızın değerini önemli ölçüde artırır. Tüm bunları sağlamak için ise mutlaka özgün bir firma ismi bulmalısınız.

Ayrıca özgün marka isimlerinin akılda kalması da kolay olur. Bununla birlikte web sitesi açma ve marka tescili sürecinde de sorun yaşamazsınız. Özgün bir marka adı bulduğunuzda bu isim doğrudan sizi temsil eder ve müşterileriniz bu ismi her duyduklarında markanızı hatırlar.

Söylemesi Kolay ve Kısa Marka İsimlerini Tercih Edin

Yine akılda kalıcılık maddesiyle ilişkili olarak marka isminin kısa ve kolay söylenebilen kelime gruplarından oluşmasına dikkat etmelisiniz. Söylemesi kolay ve kısa marka isimlerini tercih etmeniz, müşteri devamlılığını sağlamanıza da yardımcı olacaktır. Ayrıca bu tarz bir marka ismiyle kulaktan kulağa pazarlama sürecinde öne çıkabilir, sıkça tavsiye edilen bir marka olabilirsiniz. 

Marka İsmini Hikaye ile Destekleyin

Marka hikayeleri, tüketicilerin dikkatini çeken bir konudur. Gerek global, gerek yerel markalar arasından en çok benimsenenler genellikle hikayesini anlatabilen markalardır. Bu nedenle marka isminizin anlamlı bir hikayesi olmalı ve bu hikayeyi doğru bir şekilde anlatmalısınız.

Hikayeniz, markanızın kulağa daha anlamlı gelmesini sağlayacaktır. Bununla birlikte müşteri sadakati konusunda da avantaja sahip olabilirsiniz. Çünkü tüketiciler çoğunlukla hikayesini kendine yakın buldukları markalardan ürün ve hizmet almayı tercih eder. 

Ürün ve Hizmetlerinizle Uyumlu Bir Marka İsmi Seçin

Seçeceğiniz marka ismi, ürün ve hizmetlerinizi anlatabilmenize yardımcı olmalıdır. Marka adınızı duyan potansiyel müşterileriniz, ne sattığınızı tahmin edebilmelidir. En azından hangi sektörde hizmet verdiğiniz marka isminizden anlaşılmalıdır. Bu tip bir marka ismi, marka imajı ve pazarlama stratejisi oluşturma sürecinde de işinizi kolaylaştıracaktır. 

Seçtiğiniz Marka İsmini Mutlaka Tescil Ettirin

Yarattığınız markaya isim vermek tek başına yeterli değildir. Hem ticari hayatınıza bu markayla devam edebilmek hem de isminizi korumak için marka ismini tescil ettirmelisiniz. Tescil işlemlerinin ardından seçtiğiniz marka ismi firmanıza ait olur ve sizden başkası kullanamaz. Böylece gelecekte de marka değerini artırmaya devam edebilir, hukuki açıdan da sorun yaşamazsınız.

Marka İsminin Tescili Nasıl Yapılır?

Marka adı tescili için öncelikle seçtiğiniz ismin özgün olması gerekir. Bu nedenle ilk yapmanız gereken, Türk Patent ve Marka Kurumu’nun web sitesinde yer alan “Marka Araştırma” bölümünden sorgulama yapmak. Sorgulama ile marka isminizin özgün olup olmadığını tespit edebilirsiniz. Ayrıca tescil başvurusunun sadece özgün marka isimleri için yapılabildiğini de unutmamalısınız.

Marka isim tescili başvurusunu Türk Patent ve Marka Kurumuna yapmalısınız. Gerekli belgeleri hazırladıktan sonra başvurunuzu internet üzerinden, posta yolu ile veya elden yapabilirsiniz. 

Marka İsmi Tescili İçin Gerekli Belgeler Nelerdir?

Marka tescil başvurusu yapmak için gerekli bilgi ve belgeler şu şekildedir:

  • Başvuru formu
  • Teknik şartlara uygun olarak hazırlanmış marka örneği
  • Marka logosu hazır ise logo ile ilgili dosya
  • Bağlı olunan vergi dairesi
  • Vergi numarası
  • İş yeri adresi
  • E-posta ve telefon numarası
  • Başvuru ücretinin ödendiğini gösteren banka dekontu

Marka İsmi Tescil Ücreti Ne Kadar?

Marka ismi tescili ücretli bir işlemdir. İşlem ücretleri ise dönemsel olarak güncellenir ve Türk Patent’in web sitesinden ilan edilir. Güncel marka isim tescil fiyatlarına erişebilmek için Türk Patent web sitesinin “İşlem Ücretleri” sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

Marka İsmi Seçerken Domain Kontrolü Nasıl Yapılır?

Seçtiğiniz marka isminin özgün olması, dijital dünyadaki görünürlüğünüzü de doğrudan etkiler. Çünkü başta web siteniz olmak üzere dijital kanallarda alacağınız kullanıcı adlarının markanızı içermesi gerekir. Özgün bir isme sahip değilseniz profesyonellikten uzak kullanıcı adları almak durumunda kalabilirsiniz. Bu noktada özgünlüğün yanında kısa bir isim seçmeniz de kolaylık sağlayacaktır.

Kullanmak istediğiniz marka ismine ait domain’in yani web sitesi adının boşta olup olmadığını kontrol etmek için domain hizmeti veren firmaların sitelerini kullanabilirsiniz. Domain hizmet sağlayıcılarının web sitelerinde bir sorgulama alanı bulunur. Marka isminizi yazdığınızda domain uygunluğunu öğrenebilirsiniz.

Domainin dışında Facebook, Instagram, Twitter ve LinkedIn gibi sosyal ağlarda da marka isminize uygun kullanıcı adları için sorgulama yapabilirsiniz.

Kişi Adları Marka İsmi Olarak Kullanılabilir mi?

Kişi adlarını marka ismi olarak kullanmak mümkündür. Ülkemizde özellikle soyadlarını marka ismi yapmak oldukça yaygın bir davranıştır. Dünya çapındaki markalarda da bu kullanıma sıkça rastlıyoruz. Örneğin Ford, Disney, Sabancı, Koç gibi soyadları ile oluşturulmuş çok sayıda marka vardır. Adil Işık, Eyüp Sabri Tuncer, Louis Vuitton ve Saint Laurent gibi markalar da ad - soyad şeklinde marka isimlerine örnektir.

Marka İsmi Oluşturma Araçları Nelerdir?

Marka ismi oluştururken ilham ve fikir almak için kullanabileceğiniz birçok araç vardır. Başta yapay zekâ araçları olmak üzere marka adı bulmanıza yardımcı olan bu araçlarla işinizi kolaylaştırabilirsiniz. Örneğin popüler yapay zekâ aracı ChatGPT’yi marka isim bulma robotu olarak değerlendirebilirsiniz.

Marka ismi oluştururken kullanılabilecek araçlardan bazılarını şöyle sıralayabiliriz:

  1. chat.openai.com (ChatGPT)
  2. company-name-generator.com
  3. namelix.com
  4. businessnamegenerator.com
  5. patentsorgu.com
  6. canva.com
  7. atlasmic.com

Bu araçları kullanarak özgün marka isimleri oluşturabilirsiniz. Tabii markanızı oluşturup faaliyet göstermeye başladıktan sonra müşteri çekmek için pazarlama çalışmalarına da hız vermelisiniz. Pazarlama sürecinde dikkat etmeniz gerekenler ve pazarlama ile ilgili tüyolar için Ödero Pazarlama Rehberi’ne göz atabilirsiniz.

Ödero Uzman İçerik Yazarları

Yazar Avatarı

Ödero, Koç Holding şirketlerinden Türkiye’nin lider ödeme sistemi platform sağlayıcısı Token Finansal Teknolojiler’in dijital ödeme çözümleri alanında hizmet veren uzman markasıdır. Ödero olarak, uluslararası PCI-DSS güvenlik standartlarına uygun sanal POS altyapımız ve işinizin ihtiyacına uygun tasarlanan ödeme ve tahsilat çözümlerimizle inovatif finansal çözümler üretiyoruz. Ödero uzman içerik yazarları, e-ticaret iş modelleri, ödeme sistemleri, finansal analiz, pazarlama stratejileri gibi geniş bir alanı kapsayan konularda güvenilir kaynak analizi yapar ve bu bilgileri sizler için kaleme alır.

Diğer içeriklere göz at

E-ticaret dünyasını adım adım keşfetmek için diğer blog yazılarımızı inceleyebilirsiniz.

22.05.2025
Herkesin Bilmesi Gereken Üretken Yapay Zeka Sohbet Robotları
İş dünyasında da yaygınlaşan yapay zeka sohbet robotlarından hangileri daha iyi?
20.03.2025
Çapraz Satış (Cross Selling) Nedir? Avantajları Nelerdir?
E-ticaretin yaygın pazarlama yöntemlerinden biri olan çapraz satış nasıl yapılır?
13.03.2025
E-Ticaret Sitesi Kurma Rehberi
E-ticaret sitesi kurma sürecinde dikkat edilmesi gereken detaylar nelerdir?