ÖDERO BLOG
Sepet Terk Oranı Nasıl Hesaplanır, Nasıl Düşürülür?
Müşteri Deneyimi Rehberi
Sepet Terk Etme Oranı Nasıl Hesaplanır?
Sepet terk etme oranı hesaplamasında satın almayla sonuçlanan işlemler de dikkate alınır. Hesaplama, toplam sepete ekleme sayısı ile toplam sepeti terk etme sayısı birbirine oranlanarak yapılır. Bu hesaplamayı basit bir örnekle açıklayabiliriz.
Bir gün içinde e-ticaret sitenizi ziyaret edenlerden 50 kişinin sepete ürün eklediğini varsayalım. Bu 50 kişinin 15’inin, eklediği ürünleri satın aldığını düşünelim. Buna göre 35 kişi sepeti terk etmiş olur. Sepet terk etme oranı ise şöyle hesaplanır:
Formül: Sepeti terk eden kişi sayısı / Sepete ürün ekleyen kişi sayısı x 100
- Sepete ürün ekleyen kişi sayısı: 50
- Sepeti terk eden kişi sayısı: 35
Hesaplama: 35 / 50 x 100 = 70
Bu sonuca göre e-ticaret sitenizin sepet terk etme oranı %70’tir.
Müşteriler Sepeti Neden Terk Eder?
E-ticaret müşterilerinin sepeti terk etmesinin altında birçok farklı sebep yatıyor. Yani bu durum, tüketicilerin bir anda alışverişten vazgeçmesiyle alakalı değil. Aksine sepet terk etme eylemlerinin önemli bir kısmı, e-ticaret sitesinde ortaya çıkan problemlerle alakalı. Bu doğrultuda “Müşteriler sepetlerine ürün ekledikten sonra neden alışverişten vazgeçiyorlar?” sorusunun cevaplarını şöyle sıralayabiliriz:
- Ürünü sadece bakmak, incelemek için sepete eklemiş olmak
- Satın almaya henüz hazır olmamak
- Kargo fiyatının yüksek olması
- Alışveriş için siteye üye olma zorunluluğu
- Benzer ürünlerin fiyatlarını karşılaştırmak için sepeti kullanmak
- İnternet yerine fiziksel mağazadan satın almaya karar vermek
- Ödeme seçeneklerinin yetersiz olması
- Siteyle alakalı teknik sorunların olması
- Site yüklenme hızının çok yavaş olması
- Alışveriş sürecinde çok fazla kişisel bilgi vermek zorunda olmak
- Ödeme sürecinin uzun olması
- Teslimat süresinin uzunluğu
- Sitenin mobil cihaz uyumsuzluğu
- İade ve değişim konusunda güvensizlik
- Ödeme adımında ortaya çıkan ekstra maliyetler
Sepet Terk Etme Oranı Nasıl Düşürülür?
Sepet terk etme oranını düşürmek mümkün. Üstelik bu oranı düşürmek çok da zor değil. Yukarıda sıralanan sebepleri dikkate alarak hareket etmek ve iyileştirmeler yapmak, sepet terk oranını düşürmek için etkili olabilir. Bu doğrultuda sepet terk etme oranını düşürmeye yardımcı olabilecek yöntemlere biraz daha yakından bakalım.
Alışveriş Süreçlerini Kolaylaştırın
Sepet terk etme oranını düşürmek için yapmanız gereken ilk işlem, sitenizdeki alışveriş süreçlerini kolaylaştırmaktır. Ürünü sepete ekleme, bilgileri girme, ödeme adımına geçme ve sipariş oluşturma süreçlerinin mümkün olan en kolay şekilde tamamlanmasını sağlamalısınız. Müşterilerinizi uzun ve karmaşık yöntemlere maruz bırakmak yerine birkaç tıklama ile satın almalarına imkân vermelisiniz.
Bu süreçte ödeme sayfasının basitliği de oldukça önemlidir. Karmaşık bir ödeme sayfası hem işleri zorlaştırır hem de müşteride güven şüphesi oluşturur. Bu nedenle müşterilerinizin ödemeyi tek bir ekrandan tamamlayabileceği tasarım tercih etmelisiniz.
Üyeliksiz Alışverişe İzin Verin
Sepeti terk etme oranlarının yükselmesinde en çok etkili olan faktörlerden biri de siteye üye olma zorunluluğudur. Sitenizin üyesi olmayan ve büyük ihtimalle sitenizden ilk defa alışveriş yapacak olan kullanıcılar, siteye üye olma talebi üzerine sepeti terk edebilirler. Bu nedenle ilgili sayfaya “üye olmadan devam et” butonu da koymalısınız.
Müşterilerinize üye olmadan da alışveriş yapabilme imkânı vererek sepet terk etme oranını düşürebilirsiniz. Bununla birlikte üyelik aşamasında çok fazla hassas bilgi talep etmemelisiniz. Müşterilerin gereksiz gördüğü ya da paylaşmak istemediği bilgileri talep ederseniz bu da müşterilerinizin sitenizi terk etmesine sebep olabilir. Bu nedenle sadece online alışveriş için gerekli bilgileri alarak üyelik işlemini tamamlamalısınız.
Kargo Ücretlerini Düşük Tutun
E-ticaret müşterilerinin en çok şikâyetçi oldukları durumlardan birinin kargo fiyatlarının yüksekliği olduğunu söyleyebiliriz. Kargo ücretine ekstra maliyet olarak bakan tüketiciler, bu ücretlerden dolayı sepeti sıkça terk ediyor. Bu nedenle mutlaka kargo anlaşmaları yapmalı ve kargo ücretlerini minimumda tutmalısınız.
Kargo kaynaklı sepet terk oranını düşürmek istiyorsanız ücretsiz kargo seçeneği de sunmalısınız. Belirli bir limitin üzerindeki alışverişler için mutlaka ücretsiz kargo gönderimi yapmalısınız.
Bu konudaki bir diğer sorun da kargo fiyatının önceden görülememesi. Müşterileriniz kargo ücretini sadece ödeme aşamasında görürse sepeti terk etmekten çekinmez. Bu nedenle kargo tutarını mutlaka ürün sayfasında belirtin. Böylece müşterileriniz ürünleri alışveriş sepetine eklemeden önce kargo fiyatını bilir ve buna göre alışverişine devam eder.
İade Politikasında Şeffaf Olun
Ticarette başarının temelinde her zaman güven yatar. Öyle ki tüketiciler, herhangi bir konuda güvensizlik duydukları siteleri kısa sürede terk edebiliyorlar. Bu konuda en çok öne çıkan detay, iade ve değişim süreçleri. Tüketicilerin sepeti terk etme nedenleri arasında iade ve değişim konusundaki güvensizlik de yer alıyor.
Buna göre sepet terk oranını düşürmek için iade politikasında şeffaf olmalısınız. Sunduğunuz ürün ve hizmetlerle ilgili iade detaylarını sitenizin ilgili bölümünde açık ve net bir şekilde belirtmelisiniz. Böylece müşterileriniz haklarını bilir ve size güvenerek alışverişi tamamlar.
Sitenizin Altyapısını Güçlendirin
Sitenizin altyapısını mutlaka çok güçlü bir hâle getirmelisiniz. Çünkü sayfa açılış hızının sepeti terk etmede etkisi büyük. Sipariş aşamalarını içeren sayfaların yüklenme hızı düşükse müşterileriniz sitenizi terk eder. Her işlemin çok hızlı ilerlediği internet dünyasında birkaç saniye bile çok önemli olduğu için sitenizi maksimum hıza ulaştırmanız gerekiyor.
Site altyapısıyla ilgili bir diğer detay da mobil cihaz uyumluluğudur. E-ticaret müşterilerinin önemli bir kısmı alışverişini mobil cihazlar üzerinden yapar. Buna ek olarak masaüstü cihazlardan alışverişe başlayanların mobil cihazlar ile devam etmesi de ihtimaller dahilindedir. Bu nedenle e-ticaret sitenizi akıllı telefon ve tablet gibi mobil cihazlara göre de optimize etmelisiniz.
Hızlı Ödeme Yöntemlerini Tercih Edin
Birçok tüketici, sepeti terk etmeden önce ödeme adımına kadar geliyor. Fakat ödeme adımındaki en küçük zorluk, tüketicinin sitenizi terk etmesine sebep olabiliyor. Bu nedenle e-ticaret sitenizde hızlı ödeme yöntemlerini tercih etmeli ve alternatif ödeme yöntemleri sunmalısınız.
Bu konuda faydalanabileceğiniz en verimli teknolojilerden biri kart saklama sistemidir. Kart saklama teknolojisi, müşterilerinize tek tıkla ödeme imkânı verir. Kart bilgilerini önceden kaydeden müşterileriniz, ödeme adımında kayıtlı kartlardan birini seçer ve herhangi bir kart bilgisi girmeden birkaç saniyede ödemeyi tamamlayabilir. Bu tip hızlı ödeme yöntemlerini sitenize entegre ederek sepet terk oranını düşürebilirsiniz.
Güvenli Bir Ödeme Deneyimi Sunun
E-ticarette güvenin çok önemli bir konu olduğunu söylemiştik. Söz konusu ödeme ve hassas bilgilerin paylaşımı olduğunda ise güven detayı ekstra önem kazanıyor. Tüketiciler, kart bilgilerini girerken güvenli bir altyapı kullanıldığından emin olmak istiyor. Herhangi bir güvensizlik göstergesi, müşterilerin sepeti terk etmesine sebep oluyor.
Sepete ekleme eyleminin satın almaya dönüşüm oranlarını yükseltmek istiyorsanız güvenilir bir ödeme kuruluşu ile çalışmalısınız. Müşterilerinizi de ödeme altyapınızın güvenliği konusunda aydınlatmalısınız. Güvenli bir ödeme altyapısı için ise Ödero’yu tercih edebilirsiniz.
Koç Holding çatısı altında, Token Finansal Teknolojiler güvencesiyle hizmet veren Ödero, TCMB lisansına sahiptir. Ayrıca PCI-DSS Level-1 sertifikası da bulunan Ödero ile sanal POS, kart saklama, link ile ödeme alma ve alışveriş kredisi gibi farklı ödeme seçeneklerini müşterilerinize sunabilirsiniz. Ödero’ya hemen üye olun, müşterilerinize güvenli bir ödeme deneyimi sunarak sepet terk etme oranını düşürün.
Sepet Terk Oranı Nedir?
Satın almayla sonuçlanmayan işlemleri içeren sepet terk etme oranı, bir e-ticaret sitesinin genel başarısı için de bir göstergedir. Bu oranın çok yüksek olması, sitede yolunda gitmeyen durumlar olduğunu gösterir. Peki, bu oranın yüksek olup olmadığı nasıl ölçülür?
Diğer içeriklere göz at
E-ticaret dünyasını adım adım keşfetmek için diğer blog yazılarımızı inceleyebilirsiniz.