ÖDERO BLOG

Bayilik Nedir, Bayilik Nasıl Verilir?

Finans Rehberi

05 Ocak 2024

Büyük firmalar, satış ağlarını genişletmek için birçok yöntem kullanırlar. Bu yöntemlerden biri de bayilik sistemidir. Şube açmak yerine aktif işletmelere yetki vermek, bazı avantajları da beraberinde getirdiği için bayilik sistemi yaygın bir şekilde kullanılıyor. Peki, tam olarak bayilik nedir, nasıl verilir ve bayilerden nasıl ödeme alınır?

Bayilik Nedir, Bayilik Sistemi Nasıl Çalışır?

Geleneksel ticaretin en eski yöntemlerinden biri olan bayilik; büyük bir firmanın, daha küçük işletmelere ürün/hizmet satışı yetkisi verdiği sistemdir. Bu sistemde ana firma, ürettiği veya tedarik ettiği ürünleri kendi mağazalarında değil, bayilerin mağazalarında satışa sunar. Bu da hem şube açma zorunluluğunu ortadan kaldırır hem de daha fazla müşteriye ulaşma imkânı verir.

Bölgesel olarak dağıtılan bayiler, ana firmanın ürünlerini bulundukları bölgeye pazarlar. Bu yöntem, ana firmanın kendi imkânlarıyla ulaşmakta zorlandığı müşteri gruplarına doğrudan satış yapmayı mümkün kılar. Sistemin işlemesi ise hem bayiye hem de ana firmaya bağlıdır. Bayilik ağı, taraflar arasındaki anlaşmalarla kurulur.

Bayilik Nasıl Alınır?

Bayilik almak için bayilik veren bir firmaya başvuru yapmak gerekir. Bu firmalar genellikle online başvuru kabul ederler. Başvuru yapan bayi adayının mağaza lokasyonu, işlem hacmi, müşteri portföyü ve satış potansiyeli çok önemlidir. Ana firmaların belirlediği şartları karşılayabilen işletmeler, kolayca bayilik alabilirler ve bayi olarak hizmet verebilirler.

Bayilik Nasıl Verilir?

Bayilik vermek isteyen bir ana firma, öncelikle bunu reklam ve iletişim kanalları ile duyurmalıdır. Süreci kolaylaştırmak için de online başvuru kabul etmelidir. Bayilerde aranan şartlar açıkça belirtilmeli ve sadece uygun işletmelere bayilik verilmelidir. Bununla birlikte bayilik verebilmek için yeterli şirket büyüklüğüne de ulaşmış olmak gerekir.

Bayilikler, hizmet bölgesi dışından talep gelmesi halinde verilir. Örneğin İstanbul ve çevresindeki bölgeye hizmet veren bir firmanın Ankara, İzmir gibi farklı bölgelerden yoğun bir şekilde sipariş alması, bu bölgelerden talep olduğunu gösterir. Dolayısıyla uzaktan hizmet vermek yerine bayilik vermek daha faydalı bir iş modeli tercihi olur.

Avantajlı Dijital Ödeme Çözümlerini Keşfedin!

Bayilik Verirken Nelere Dikkat Edilmelidir?

Bayilik verirken ve bir satış ağı oluştururken hiçbir detayı gözden kaçırmamalısınız. Bu süreçte doğru bir yapılanma ile bayi ağınızı ülke genelinde genişletebilir, çok daha geniş bir müşteri kitlesine ulaşabilirsiniz. İşte, bayilik verirken dikkat edilmesi gerekenler:

Lojistik Yapınız Yeterli Olmalıdır

Bayilik vermeden önce bu sisteme uygun bir lojistik yapı kurmalısınız. Lojistik organizasyonu kurarken ürünleri bayilere zamanında ve sorunsuz bir şekilde ulaştırmayı hedeflemelisiniz. Bunun için de aktif ve verimli çalışabilen bir dağıtım ağına sahip olmalısınız. Bu dağıtım ağını şirketinizin bünyesinde kurabilir veya dağıtımcı firmalarla anlaşma yapabilirsiniz.

Bayi Sayısı ve Bölge Hedefleri Belirlemelisiniz

Bayilik verme süreci için bir plan yapmak ve bu plana uygun hareket etmek çok önemlidir. Planlamanın temelinde ise hedeflenen bayi sayısı ve bayi bölgeleri olmalıdır. Hangi bölgede kaç adet bayiye ihtiyacınız olduğunu kısa, orta ve uzun vadeli olacak şekilde tespit etmelisiniz. Böylece markanızın ülke genelinde daha geniş ve ihtiyaca uygun şekilde yayılmasını sağlayabilirsiniz.

Sözleşmenizi Yasal Prosedürlere Uygun Hazırlamalısınız

Bayilik, temelde bir iş ortaklığıdır ve iş ortaklıklarında zaman zaman anlaşmazlıklar olabilir. Bu anlaşmazlıklar, taraflar arasındaki sözleşmeler doğrultusunda giderilir. Bu nedenle bayilik sözleşmelerini titizlikle hazırlamalı ve mutlaka hukuk danışmanlığı almalısınız. Sözleşmedeki maddeler açık ve net olmalı, her iki tarafın hak ve sorumluluklarını belirlemelidir.

Komisyon Oranlarını ve Vade Sürelerini Dikkatli Belirlemelisiniz

Bayileriniz firmanıza ait ürünleri sattıklarında sizden komisyon alırlar. Bu komisyon tutarları ise anlaşmada belirlediğiniz oranlara göre hesaplanır. Firmanızın hacmine ve ürünlerinizin fiyatlandırma politikasına dikkat ederek komisyon oranı belirlemelisiniz. Aksi halde bayilik sisteminden yeterli kârı elde edemeyebilirsiniz.

Bu durum, vade süreleri için de geçerlidir. Vade sürelerini çok uzun olacak şekilde belirlemeniz, nakit akışınızı problemli hale getirebilir. Bu süreci daha kolay yönetebilmek için bir bayi tahsilat sistemi kullanabilirsiniz. Böylece satış yapıldığında kazancınız anında gelir, vade beklemenize gerek kalmaz.

Bayilik Vermenin Avantajları Nelerdir

Bayilik Vermenin Avantajları Nelerdir Bayilik Vermenin Avantajları Nelerdir
  • Daha büyük bir müşteri portföyü oluşturabilirsiniz.
  • Fiziksel olarak bulunmadığınız bölgelerdeki müşterilere ürünlerinizi satabilirsiniz.
  • Bayi ağınız genişledikçe marka bilinirliğiniz ve marka değeriniz artar.
  • Daha fazla noktadan satış yaptığınız için kazancınızda artış olur.
  • Aktif olduğunuz faaliyet pazarı daha da genişler ve iş ortaklığı fırsatları çoğalır.
  • Tüm bunlara bağlı olarak sektördeki rekabet gücünüz artar.

Bayilerden Nasıl Tahsilat Yapılır?

Bayi tahsilatları, geleneksel yöntemlerle uzun sürebilir. Geleneksel yöntemde bayiler sattıkları ürünlerin ücretlerini kendileri toplar. Genellikle 1 ay veya farklı periyotlarla belirlenen vade süresi geldiğinde bayi, kendi payına düşen komisyon için kesinti yapar. Kalan tutarı ise ana firmanın hesabına yatırır. Bu süreçte çek ve senet gibi araçlar da sık kullanılır. Fakat günümüzde bayi tahsilatları için daha pratik bir yöntem mevcuttur. Bayi tahsilat çözümü olarak bilinen bu sistemde tahsilatlar otomatik yapılır.

Bayi Tahsilat Çözümü Nedir?

Bayi tahsilat çözümü, bayilerde otomatik bir şekilde tahsilat yapmayı sağlayan ve vade bekleme zorunluluğunu ortadan kaldıran ödeme altyapısıdır. Bu sistem sayesinde bayileriniz satış yaptığı anda kazancınız hesabınıza gelir, vade süresini beklemenize gerek kalmaz. Tek ekrandan yönetebileceğiniz bu ödeme sistemi ile nakit akışınızı sürekli hale getirebilirsiniz.

Bayi tahsilatlarını otomatik ve pratik bir şekilde yapabilmek için Ödero Bayi Tahsilat Çözümü’nden faydalanabilirsiniz. Koç Holding ve Token Finansal Teknolojiler güvencesiyle kullanabileceğiniz Ödero Bayi Tahsilat Sistemi sayesinde tüm bayilerinizin ödemelerini tek ekrandan takip edebilirsiniz. Bayilerinizden 7/24 online tahsilat yapabilmek için Ödero Bayi Tahsilat Çözümü’ne hemen başvurabilirsiniz.

Ödero Uzman İçerik Yazarları

Yazar Avatarı

Ödero, Koç Holding şirketlerinden Türkiye’nin lider ödeme sistemi platform sağlayıcısı Token Finansal Teknolojiler’in dijital ödeme çözümleri alanında hizmet veren uzman markasıdır. Ödero olarak, uluslararası PCI-DSS güvenlik standartlarına uygun sanal POS altyapımız ve işinizin ihtiyacına uygun tasarlanan ödeme ve tahsilat çözümlerimizle inovatif finansal çözümler üretiyoruz. Ödero uzman içerik yazarları, e-ticaret iş modelleri, ödeme sistemleri, finansal analiz, pazarlama stratejileri gibi geniş bir alanı kapsayan konularda güvenilir kaynak analizi yapar ve bu bilgileri sizler için kaleme alır.

Diğer içeriklere göz at

E-ticaret dünyasını adım adım keşfetmek için diğer blog yazılarımızı inceleyebilirsiniz.

25.10.2024
Dijital Kredi ile Ödeme Nedir?

Sıkça tercih edilen alternatif ödeme yöntemi dijital kredi ile ilgili bilinmesi gerekenler nelerdir?

24.10.2024
Stok Değerlendirme Yöntemleri FIFO ve LIFO Nedir?

Stok ve maliyet yönetiminin temel yöntemleri olan FIFO ve LIFO arasında nasıl farklar vardır?

22.10.2024
Bayiler İçin E-Tahsilat Sistemi Nedir, Nasıl Kullanılır?
Online tahsilat sistemi bayilerde nasıl kullanılır ve ne gibi avantajlar sağlar?