ÖDERO BLOG

Kurumsal Firma Nedir? Kurumsal Bir Şirketin Özellikleri Nelerdir?

Pazarlama Rehberi

Yönetim modeli, organizasyon yapısı, hizmet anlayışı, çalışma operasyonu ve çalışan ilişkileri gibi detaylar, şirketlerin ne kadar verimli bir şekilde ilerlediklerini gösterir. Verimlilik konusunun optimum seviyede olduğu şirketlerin başında ise kurumsal firmalar gelir. Kurumsal firmalar, iş yerinden çalışana, üründen müşteriye kadar tüm konuları ele alırlar. Peki, tam olarak kurumsal firma nedir ve özellikleri nelerdir?

Kurumsal Firma Nedir?

Kurumsal firma; kişilere bağlı kalmayan ve ekipçe yönetilen, ortak karar mekanizmasına bağlı, kurumun itibarına önem veren ve kurum kültürünü sağlam temellere bağlayan şirketleri ifade eder. Bu firmalarda departmanların ve ekiplerin önemi büyüktür. Çünkü karar mekanizması, söz konusu kararla ilgili ekibe bağlı olarak işler. Bu sayede kurumsal firmaların karar alma süreleri de kısadır.
Yönetim ekipleri ile departman ekipleri ortaklığında yürütülen süreçlerde kurum kültürüne bağlılık da esastır. Öyle ki kurumsal firmalar misyon, vizyon ve değerlerini de bu odakta belirler. Büyüme hedefi her zaman mevcuttur ve en küçük ölçekli kurumsal firmalar dahi stratejilerini, global niteliklere erişebilecek şekilde oluştururlar. 

Kurumsal Firmalar Hangi Özelliklere Sahiptir?

Şirketlerde kurumsallık, bazı temel detaylarla kendini gösterir. Fakat bir firmanın tam anlamıyla kurumsal olması için birçok farklı özelliği bünyesinde barındırması gerekir. İşte, kurumsal firmaların özellikleri:

  • Orta ve uzun vadeli hedeflere odaklanarak çalışmak
  • Kişilere bağlı kalmayan ekiplerin yönetimini benimsemek
  • Yönetim anlayışını stratejik bir vizyona bağlamak
  • Mümkün olduğunca büyük ölçekli projelerde faaliyet göstermek
  • Çalışanlar ve iş ortakları ile ortak amaca hizmet etmek
  • Büyüme odaklı ve sürdürülebilir stratejiler belirlemek
  • Vizyona, misyona ve kurum kültürüne bağlı olarak hareket etmek
  • Organizasyonel yapıyı departmanlara ve birimlere ayırmak
  • Kurumsal itibarı ve marka değerini en üst seviyede tutmak
  • Nitelikli ve değer yaratan çalışanları işe almak
  • İşe alım süreçlerini detaylı bir şekilde planlamak
  • Çalışan memnuniyetine ve iş motivasyonunun yükselmesine önem vermek
  • Çalışan, müşteri, iş ortağı gibi paydaşlara karşı her zaman şeffaf olmak

“Bir şirketin kurumsal olduğu nasıl anlaşılır?” sorusuna yukarıdaki özelliklerle cevap verebiliriz. Bu özelliklerden sadece bir tanesine sahip olmanın bir şirketi kurumsal yapmayacağını da belirtelim. Kurumsal bir firmada, yukarıdaki niteliklerin büyük çoğunluğu, birbiriyle ilişkili bir şekilde bulunmalıdır.

Kurumsal Firmaların Yönetim Anlayışı Nasıldır?

Kurumsal firmaların yönetim anlayışı, kendi içinde katmanlara ayrılır. Toplamına baktığımızda ise tüm tarafları memnun edebilecek bir yönetim anlayışı benimsendiğini görebiliriz. Çünkü kurumsal şirketler yönetim yapısı belirlerken müşterileri, iş ortaklarını ve çalışanları da dikkate alırlar. Kurumsal firmalarda yönetim anlayışını oluşturan temel değerlere ise şu örnekleri verebiliriz:

  • İşleri uzmanlık alanlarına göre dağıtma
  • Kurumsal amaçların standarda bağlanması
  • Hızlı karar mekanizmaları
  • Alt kademelerin karar mekanizmasına dahil olması
  • İşe alımda yeteneklerin öncelendirilmesi
  • Esnek çalışma yapısı

Kurumsal şirketler bu yönetim anlayışını, verimliliği artıracak tüm unsurları bir araya getirerek oluştururlar. Kurum kültürüne bağlı verimli bir yönetim anlayışı oluşturmak için tercih edilen bazı yönetim tipleri ise şöyledir:

  • Merkeziyetçilikten uzaklaşma
  • Amaç birliği
  • Yetki ve sorumluluk denkliği
  • Yetki devri
  • Total kalite yönetimi
  • İş bölümü ve uzmanlaşma
  • Formalleşme
  • Dış kaynaklardan yararlanma

Kendi içinde kurallar barındıran bu yönetim modelleri, kurumsal firmalar tarafından benimsenen yönetim anlayışlarına da oldukça uygundur. Bu yönetim türlerinin bir veya birkaç tanesini bir arada kullanan kurumsal firmalarda hem bireyler hem de ekipler, iş süreçlerindeki gelişmelere karşı nasıl aksiyon alacaklarını bilirler.

Kurumsal Firmaların Karar Alma Süreçleri Nasıl İşler?

Kurumsal firmalarda karar alma süreçleri, aslında oldukça detaylı adımlar içerir. Fakat bu detaylar zaman kaybı yaşatmaz çünkü kurum kültürüne bağlı hareket eden ekipler vardır. Şirketin kurum kültürüne uygun olarak yarattığı yönetim anlayışı, tüm ekipler tarafından benimsenir. Bu da karar alma süreçlerini hızlandıran bir detaydır.

İş süreçlerinde aktif olacak ekiplerin sağlam temellere bağlanması, karar alma süreçlerinin birkaç adımda tamamlanmasını sağlar. Bu adımları kısaca şöyle sıralayabiliriz:

  1. Kararı tanımlama
  2. Gerekli bilgileri toplama
  3. Alternatifleri belirleme
  4. Alternatifleri değerlendirme
  5. Alternatifler arasından öngörülebilir bir karar seçme
  6. Kararı gözden geçirme ve geliştirme
  7. Kararı uygulamaya koyma

Bu adımların sorunsuz bir şekilde uygulanıp her yeni işe uyarlanabilir bir formata getirilmesi, kurumsal firmaların organizasyon yapısına da bağlıdır. Peki, karar alma mekanizmasını kusursuz hale getiren bu organizasyon yapısı nasıldır?

Kurumsal Firmaların Organizasyon Yapısı Nasıldır?

Kurumsal firmaların organizasyon yapısı, iç ve dış işleri kurum halinde yapabilecek şekilde oluşturulur. Organizasyonun yönetim ekibi, idari işlerden sorumludur. İş süreçleri için ise organizasyon, departmanlara ve iş birimlerine bölünür. Bu ekipler, kendi görev tanımlarına dahil olan işleri ve projeleri, ortak karar mekanizmasına bağlı bir şekilde yürütürler.

Kurumsal bir şirkette, karar alma mekanizmasına dahil edilen bireysel bir pozisyon yoktur. Yetkili pozisyonda bulunan çalışanlar kendi ekiplerine bağlı bir şekilde karar alırken söz konusu ekipler de özenle oluşturulur. Her departman, alanında uzman nitelikli çalışanlarla kurgulanır. Söz konusu çalışanlar, şirketteki çalışma süreleri boyunca kariyer ve mesleki gelişim eğitimleri alırlar. Bu da ekip halinde yapılan çalışmalardaki karmaşayı ortadan kaldırır.

Kurumsal Firma Olmanın Avantajları Nelerdir?

Kurumsal firma olmanın başlıca avantajı, firmanın müşteriler ve iş ortakları karşısında güvenilir görünebilmesidir. İş dünyasında ve faaliyet gösterilen pazarlarda güvenilirlik kimliğine sahip olmak için kurumsallık oldukça önemlidir. Kurumsal şirketlerin sahip olabileceği avantajlardan bazılarını ise şöyle sıralayabiliriz:

  • Şirketin itibara dayalı güvenilir bir kimliği olur. 
  • Yerelde ve globalde sektörel liderlik için rekabet avantajı sağlar.
  • İş süreçleri aktif bir standarda bağlanabildiği için verimlilik artar.
  • Uzun vadeli iş ilişkileri kurarken şirketi prestijli görünüme kavuşturur.
  • Sürdürülebilir büyüme planlarının hayata geçirilmesine imkân tanır.
  • Marka değerini ve pazardaki görünürlüğü önemli ölçüde artırır.
  • Organizasyon yapısıyla, stratejilerin etkin bir şekilde uygulanmasını sağlar.
  • Çalışma süreçlerinin optimize edilmesiyle şirket içi uyumluluk artar.
  • Karar alma mekanizması verimli işler ve karar süreleri minimuma iner.
  • Çalışanlar ve ekipler arasında performansı ve verimi artıran bir ilişki kurmayı sağlar. 

Kurumsal Firmaların İşe Alım Süreçleri Nasıl İlerler?

Kurumsal firmaların işe alım süreçleri arka planda bırakılan bir görev değildir. Bu konuda yetkili departmanın üyeleri de dikkatle seçilir ve işe alım süreci, baştan sona her adımıyla planlanır. Değerlendirme sürecinde hem şirketin hem de çalışanın dahil olacağı ekibin durumu dikkate alınır. Kurumsal şirketlerde işe alım süreci; işe alım sürecinin planlanması, iş ilanının verilmesi, başvuruların alınması, ön eleme yapılması ve mülakat ile yetkinliklerin değerlendirilmesi şeklinde ilerler. 

1. İşe Alım Sürecini Planlamak

Kurumsal firmalarda işe alım süreçlerinin her adımı önceden planlanır. Çünkü alım yapılacak her departman veya pozisyon için farklı ihtiyaçlar doğar. Söz konusu pozisyondaki ihtiyacı karşılamak için ne tür bir personel gerektiğine karar verilir. Oluşturulan aday profilinde hangi eğitim, deneyim ve yetkinliğin bulunacağı da plana dahil edilir. İşe alım yapan ekip ise bu yönerge ile ilerler. 

2. İş İlanı Vermek

Doğru personeli bulmak için doğru iş ilanını vermek gerekir. Ön planlama süreci, verilecek iş ilanının detaylarını da oluşturur. İş ilanının şeffaf ve detaylı olması oldukça önemlidir. Personelde bulunması gereken tüm nitelikler ve şirket beklentileri, ilana açıkça yazılır. Bununla birlikte şirketin çalışanlarına sunduğu imkânlara da detaylıca yer verilir. İlan, işe alım platformları, kurumsal web site ve sosyal medya üzerinden geniş kitlelere ulaştırılır.

3. Başvuruları Almak ve Ön Eleme Yapmak

Başvuru süresi boyunca iş ilanı açık kalır ve bu süreçte gelen başvurular, ön elemeden geçirilir. Ön elemede gelen CV’ler, iş ilanına uygunluklarına göre gruplandırılırlar. Temel beklentileri karşılamayacak veya ilgili pozisyonun gerektirdiği niteliği taşımayan adaylar, ilk aşamada elenir. Beklenenin üzerinde bir başvuru söz konusu ise ikinci bir eleme yapılarak sadece tam uyumlu adayların CV’leri bir sonraki aşamaya geçirilir. 

4. Mülakat ile Yetkinlikleri Değerlendirmek

Mülakat, kurumsal firmaların işe alım süreçlerindeki final aşamasıdır. Bu mülakatlar, yüzeysel bir görüşme şeklinde değil, yetkinlik değerlendirmesi şeklinde yapılır. Mülakatlarda CV’de yer alan yeteneklerin personel adayının iş hayatına nasıl yansıdığı, iletişim becerileri, kurum kültürüne uyumluluğu, problem çözme becerisi ve gelecekteki potansiyeli değerlendirilir. İşe alınacak kişi veya kişilere de yine ekip olarak karar verilir.

Kurumsal Firmalarda Çalışmanın Avantajları Nelerdir?

Kurumsal firmalarda çalışan memnuniyeti her zaman ön plandadır. Bu sebeple çalışanların elde edebileceği pek çok avantaj bulunur. Kurumsal şirket çalışanı olmanın avantajlarına şu örnekleri verebiliriz:

  • Kurumsal firmalarda işten çıkarma ve maaş düzensizliği gibi durumlarla pek karşılaşılmaz.
  • Görev tanımına uyulduğu sürece istikrarlı ve güvenli bir kariyer yolculuğu mümkündür.
  • Nitelikli çalışanlara sahip olmak isteyen kurumsal firmalar, çalışanlara mesleki eğitim ve kariyer gelişim fırsatları sunarlar. 
  • Kurumsal bir firmada çalışmak, çalışanın itibarını yükselten ve CV dosyasını güçlendiren bir durumdur. 
  • Sosyal destekler ve yan haklar fazlasıyla mevcuttur, çalışanların yaşam kalitesini artırmaya önem verilir. 
  • Kurumsal firmada çalışmanın getirdiği deneyim, gelecekteki kariyer ve girişim fırsatları için de verimli olur. 

Kurumsal firmalar için her bir çalışan ayrıca önem taşır. Çalışanların bireysel performansları ne kadar artarsa ekiplerin verimlilikleri de o kadar artar. Bu nedenle kurumsal şirketler, çalışanların performansını artıracak girişimlerde bulunurlar. Bu doğrultuda, “Kurumsal firmalarda çalışan performansı nasıl yüksek tutulur?” sorusuna da cevap verelim. 

Kurumsal Firmalarda Çalışanların Motivasyonu Nasıl Artırılır?

Kurumsal firmalar, çalışanların performansını yüksek tutmak için onları motive edecek imkânlar yaratırlar. Bu noktada şirketlerin çalışanlarına sunduğu kariyer, eğitim ve sağlık olanakları mevcuttur. Bu olanaklara da yakından bakmamızda fayda var. 

Kurumsal Firmalar Çalışanlarına Hangi Kariyer Gelişim Olanaklarını Sunar?

Kurumsal şirketler, nitelikli çalışanları işe almalarının yanı sıra bu çalışanların sürekli gelişmelerini de isterler. Bunun için de kariyer gelişim olanakları sunarlar. Bu olanaklara örnek olarak sertifika programlarını gösterebiliriz. Sertifika programları, çalışanları belirli bir konuda daha yetkin bir hale getirirken çalışanlar da sahip oldukları sertifikalarla seviyelerini yükseltebilirler. 

Kurumsal Firmalar Çalışanlarına Hangi Eğitim Fırsatlarını Sağlar?

Kurumsal firmalar, çalışanların kendi alanlarındaki mesleki eğitimlerine de önem verirler. Her pozisyonda sektörün en iyilerine sahip olmak isteyen şirketler, bunu sağlamak için mevcut çalışanlarına da eğitim fırsatları sunarlar. İlgili pozisyonun gerektirdiği yetkinliklere odaklanan eğitimlerin yanında liderlik, iletişim, yönetim ve benzeri alanlarda da çalışanların eğitim almalarını sağlarlar.  

Kurumsal Firmalarda Sosyal İmkânlar ve Sağlık Avantajları Nelerdir?

Kurumsal yapıdaki şirketler, çalışanların iş dışındaki hayatlarının da belirli bir standardın üzerinde olmasını isterler. Çünkü sosyal hayatında temel ihtiyaçlar konusunda problem yaşayan kişiler, iş yerinde de yeterince verimli olamazlar. Bu noktada firmalar, çalışanlarına yemek, yol, alışveriş çeki, etkinlik bileti gibi sosyal imkânlar sunarlar. 

Bunlara ek olarak sağlık avantajlarından da bahsedebiliriz. Çalışanlara yapılması zorunlu genel sigortaya ek olarak kurumsal firmalarda, tamamlayıcı ve özel sağlık sigortası uygulaması da vardır. Bu imkân sayesinde çalışanlar her zaman nitelikli sağlık hizmeti alırlar ve hem fiziksel hem de mental anlamda sağlıklı bir şekilde işe gelirler. 

Kurumsal firmalar, çalışan memnuniyetine verdikleri önemi müşteri memnuniyetine de verirler. Bu noktada müşteri ilişkileri yönetimini de en verimli hale getirmeye çalışan şirketler, CRM (Müşteri İlişkileri Yönetimi) sistemlerine de dahil olurlar. CRM hakkında detaylı bilgi almak için, bu konuda hazırladığımız “CRM (Müşteri İlişkileri Yönetimi) Nedir?” başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz.

Ödero Uzman İçerik Yazarları

Yazar Avatarı

Ödero, Koç Holding şirketlerinden Türkiye’nin lider ödeme sistemi platform sağlayıcısı Token Finansal Teknolojiler’in dijital ödeme çözümleri alanında hizmet veren uzman markasıdır. Ödero olarak, uluslararası PCI-DSS güvenlik standartlarına uygun sanal POS altyapımız ve işinizin ihtiyacına uygun tasarlanan ödeme ve tahsilat çözümlerimizle inovatif finansal çözümler üretiyoruz. Ödero uzman içerik yazarları, e-ticaret iş modelleri, ödeme sistemleri, finansal analiz, pazarlama stratejileri gibi geniş bir alanı kapsayan konularda güvenilir kaynak analizi yapar ve bu bilgileri sizler için kaleme alır.

Diğer içeriklere göz at

E-ticaret dünyasını adım adım keşfetmek için diğer blog yazılarımızı inceleyebilirsiniz.

20.03.2025
Çapraz Satış (Cross Selling) Nedir? Avantajları Nelerdir?
E-ticaretin yaygın pazarlama yöntemlerinden biri olan çapraz satış nasıl yapılır?
13.03.2025
E-Ticaret Sitesi Kurma Rehberi
E-ticaret sitesi kurma sürecinde dikkat edilmesi gereken detaylar nelerdir?
21.02.2025
İtibar Yönetimi Nedir, Nasıl Yapılır?
Bir markayı daha olumlu ve prestijli göstermek için yapılan itibar yönetiminde nelere dikkat edilmelidir?